Eigenschap succesvol ondernemen (1)

Krijg meer klanten met je Online Marketing Ecosysteem

30 september 2019   |   door Annemieke Tissink

Er zitten zoveel facetten aan marketing, dat je soms wel wat overweldigd zou kunnen raken. Want waar begin je, wat deel je wel en wat ook weer niet? Ondernemers hebben veel vragen, zijn al snel bang dat ze ‘teveel’ zijn of spammen, of weten niet waar ze moeten beginnen. Daarom is het belangrijk om in je marketing gebruik te maken van het marketing ecosyteem.

 

Marketingacties staan niet op zichzelf. Alles is met elkaar verbonden. Alles beïnvloed elkaar. Net als in de natuur. In dit artikel bespreken we de onderdelen van dit ecosysteem zodat ook jij er gebruik van kunt maken.

 

Doel

Alles begint met een doel. Dus stel je geeft een workshop, dan is het doel natuurlijk om die workshop vol te krijgen. Maar voordat je daarmee begint, bepaal jij je doel:. Hoeveel deelnemers heb je nodig? Je wil bijvoorbeeld minimaal 15 en maximaal 50 deelnemers. De belangrijkste vraag hierbij is: waarom is dit doel belangrijk? Waarom wil je dit graag? Wat is je motivatie? Deze vraag is heel krachtig, want door deze vraag wordt je bewust waarom je dit zo graag wilt. Voor ons het bijvoorbeeld belangrijk om een masterclass over een bepaald thema te organiseren, omdat we nog te veel mensen zien struggelen hiermee. Stel dat we het hebben over een masterclass met als thema marketing. Dan weten wat dat ondernemers nog meer waarde kunnen leveren met hun bedrijf door hun marketing op orde te hebben en daarmee meer mensen naar zich toe kunnen halen en nieuwe klanten krijgen. En daardoor kunnen zij nog meer impact maken dan ze nu doen. En dat sluit heel erg aan bij onze missie.

 

Ecosysteem

Als je het doel en je motivatie erachter duidelijk hebt, begint het proces om het te realiseren. Dat begint bij deelnemers bereiken via marketing. Waar veel ondernemers zich niet bewust van zijn is dat ze een marketing ecosysteem nodig hebben. Een wat? Een ecosysteem! Wat is het eigenlijk? Wikipedia zegt daar het volgende over: “Een ecosysteem wordt gevormd door de organismen met hun levensgemeenschappen en populaties, de abiotische omgeving en de wisselwerkingen daartussen binnen een zekere geografische of anderszins afgebakende eenheid”.

 

Vaak ziet men ecosystemen als dynamische en functionele eenheden. En zo is het ook in je marketing ecosysteem. Het zijn verschillende dynamische en functionele eenheden die ervoor zorgen dat het systeem functioneert. Kortom: dat je daarmee je doel realiseert en behaalt. Denk maar aan je lichaam, alle elementen met elkaar, alle systemen zorgen ervoor dat jij kan functioneren en leeft.

 

Voorbeeld Puurst Online Marketing Ecosysteem model

Ik ga je nu mee nemen in het Puurst Online Marketing Ecosysteem model. Zodat je bewust bent van het Online Marketing landschap. En daarna ga ik het met je hebben over hoe je het kan toepassen. Ik laat zien hoe wij dit gebruiken om steeds weer onze workshops en masterclasses vullen.

 

1. De Basis is Content

De basis van het Online Marketing Ecosysteem is content. En het doel daarvan is om betrokkenheid te creëren. Want met je content kun je in contact komen met je potentiële klant en zorgen dat hij of zij steeds meer betrokken bij je business raakt. Met jouw content kun je de volgende sub online marketing Ecosystemen aansturen of voeden. Dus bij ons zie je terugkomen dat we rondom een bepaalde masterclass meer content of dat specifieke thema plaatsen.

 

2. Je Social Media

Hierbij gebruik je alle social media kanalen die er zijn waarmee jij jouw betrokkenheid kunt creëren en je content kan verspreiden. Je kiest vooral voor de plekken waar jouw klant aanwezig is. Deze platforms kun je met jouw content voeden. Bedenk natuurlijk wel dat elk platform zijn eigen doelgroep heeft, zijn eigen cultuur heeft en daarmee ook zijn eigen communicatievoorkeur heeft. Dus post niet kris kras alles door elkaar.

 

3. Messaging 

Een hele interessante in het ecosysteem is direct messaging. Je kent het wel. De berichten die je rechtstreeks gestuurd worden via WhatsApp, FB, LI en Instagram. Heb je er wel eens aan gedacht om die in te zetten in je marketing? Hiermee maak je het heel persoonlijk en kun je ook heel directe feedback krijgen van mensen. Je bouwt echt aan de relatie.

 

4. E-mail

Wie denkt dat e-mail dood is, die heeft het bij het verkeerde eind. E-mail wordt steeds belangrijker. En dit onderdeel van het online marketing ecosysteem is de manier om onder de aandacht je potentiële klanten te blijven. Zeker in alle informatiestromen die op je af komen is e-mail super sterk. Al delete iemand elke keer jouw mail, je bent toch onder de aandacht. Dat is letterlijk wat iemand ooit tegen me zei: “ik denk wel elke week aan je, ook al lees ik hem niet elke week”. Missie geslaagd 😉

 

5. Website

Ook je website is onderdeel van het online marketing Ecosysteem. Want je website biedt heel veel mogelijkheden om je betrokkenheid van je potentiële klanten te vergroten. Bijvoorbeeld door een tekst over jou waardoor ze je beter leren kennen, de verzameling van al je content bij elkaar en het versterken van het beeld dat online is neergezet door je foto’s en huisstijl. Het is een belangrijk onderdeel in je positionering. Plus, het is natuurlijk de plek waar mensen die jou nog niet kennen ‘zomaar’ terecht kunnen komen via Google…

 

6. Opt-ins

De Opt-ins: mensen geven je hun e-mailadres is ruil voor een waardevol e-book, cursus, podcastnotities, etc. Zeker in de betrokkenheid vergroten en de conversatie starten is dit een hele belangrijke. Want in het proces van kennen, leuk vinden en vertrouwen levert een opt-in een belangrijke bijdrage. Het is zo goed om op deze manier de relatie met je potentiële klant persoonlijker te maken. Ik snap ook nog steeds niet dat er bedrijven zijn die hier geen gebruik van maken. Vooral voor offline bedrijven met een fysieke locatie liggen hier kansen.

 

7. Samenwerking

Er zijn veel collega ondernemers die dezelfde doelgroep hebben als jij, maar niet hetzelfde doen. Het zijn dus geen concurrenten. Deze collega’s hebben online ook een band opgebouwd met hun volgers (jouw doelgroep dus…) en jij hebt jouw bereik. Wat nou als je dat combineert? Een belangrijke stap in het ecosysteem is dus zoeken naar samenwerkingen met anderen en de krachten bundelen. Dus met wie deel jij jouw klanten? Ga in gesprek en kijk waar je elkaar kunt versterken. Begin met wat jij HEN te bieden hebt. Dan wordt het een echte win-win-win.

 

Op deze manier kun je verschillende strategieën en tactieken inzetten om jouw doelen te bereiken. Veel succes!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje