Kus je visie wakker

Kus je visie wakker

26 april 2022   |   door Annemieke Tissink

Als groeiende ondernemer die vooral bezig is met de uitvoering van z’n werk, vergeten we het vaak: onze visie. Toch is het één van de meest zichtbare en essentiële onderdelen van je bedrijf. Zichtbaar voor jezelf, maar vooral ook voor anderen. Teamleden, klanten, relaties, leveranciers, eventuele investeerders. Die visie bedenken is voor sommigen al moeilijk genoeg, maar als hij eenmaal staat vergeet je hoe sterk de drijvende kracht erachter voor je bedrijf is. En ook: hoe sterk het afbreukrisico bij gebrek aan vasthouden aan je visie kan zijn.

 

Die visie is namelijk niet alleen maar een paar zinnetjes op papier zetten, dat is slechts de eerste stap. Het is in de ideale situatie de richtingaanwijzer voor alles wat je doet en laat. Voor de doelen die je stelt en de acties die je uitvoert. En dat is nou net waar het vaak misgaat. Want vaak laten we ons zo leiden door de waan van de dag dat de mate waarin je dichterbij die visie komt sterk tegenvalt.

 

Wijzig je koers

Natuurlijk (en soms wat minder natuurlijk…) stel je doelen en ben je hiermee bezig op de korte termijn. Halen we de omzet die we willen? Ja of nee? Zo nee, wat kunnen we dan heel snel anders doen? Alleen blijft dit vooral bijsturen op vandaag en niet waar je over een tijd wil staan. En koerswijzigingen op basis van een visie hebben niet altijd direct zichtbare invloed, maar dat betekent niet dat ze niet meegenomen moeten worden in je overwegingen en acties.

 

Haal je visie dichterbij

Dus ondank goede bedoelingen is de visie voor veel ondernemers vooral een wazige vlek geworden en valt het weg in het licht van snel veranderende zakelijke en economische omstandigheden die constante aanpassing vragen om resultaten te blijven boeken op de korte termijn. De valkuil: als je niet in lijn met je visie blijft werken, help geen enkele strategie om je er dichterbij te brengen. Maar bewust vanuit je visie blijven acteren trekt de mensen aan die jouw visie dragen en erin geloven. Neem een advocatenkantoor in onze mooie stad Zwolle. Daar dachten de partners: dat moeten we anders doen! Samen met hen hebben we de visie, doelen en strategie onder de loep genomen. Uit hun acties bleek dat ze een gedeelte van hun doelen zelfs tegenwerkte… Terwijl dit één van de belangrijkste speerpunten uit hun visie was. Je kunt dus hard bezig zijn met nadenken over de visie, als je hem niet door vertaald in de implementatie wordt hij niet of niet volledig gerealiseerd.

 

Vastberadenheid loont

Wat ervoor nodig is, is vastberadenheid van jou als ondernemer. Jij hebt de touwtjes in handen wanneer het gaat om je strategische bedoelingen op langere termijn. Het geeft enorme focus. Want alles wat je doet moet bijdragen aan het realiseren van dit doel. Daarmee is het meteen een toetssteen. Draagt het bij? Ja? Mooi, dan doen! Nee? Dan niet doen… Ik heb jarenlang een mok op mijn bureau gehad waarop stond: “A strong focus now, creates a different future later. Die quote hielp me dagelijks weer om de regie te houden over mijn visie.

 

Plan je eigen succes

Die regie kun jij ook houden door een op je visie gebaseerd planningsproces. Dus het vertalen van je visie in doelen. Reken daarna terug vanaf het eindpunt van je doel om te kijken welke stappen je moet nemen. Stel dat je een visie hebt geformuleerd voor 2027, dat betekent dat we dan terug gaan rekenen: wat moeten we in 2026, 2025, 2024, 2023, etc gerealiseerd hebben om in 2027 te staan waar we willen staan? Wat je hiermee doet is een meerjarenplan maken voor je bedrijf. Je zult merken dat het begin nog abstract is, maar naarmate je dichter bij het heden komt, het steeds concreter wordt.

 

Maak de vertaling

Als je dit meerjarenplan hebt gemaakt, kijk je naar het komende half jaar. Om nog meer focus aan te brengen, is de opdracht die je meekrijgt om je doelen voor de rest van 2022 te bundelen in maximaal 3 kerndoelen. Dus niet 10, 20 of 60 doelen per jaar. Nee, niet meer dan 3 hoofddoelen. Waarom? Heel simpel: focus. Door dit te doen ga je nadenken over wat echt de kern is van wat je het komende half jaar wil gaan realiseren om bij te dragen aan het realiseren van jouw BHAG. Natuurlijk bestaan die 3 kerndoelen uit een aantal subdoelen en acties die je moet uitvoeren. Beschrijf deze subdoelen en plan die weg in je jaar. Plan niet alles in het laatste kwartaal van het jaar, maar verspreid je acties over de komende zes maanden. Hierdoor houd je ook focus.

 

Meten is weten

Tot slot: De laatste stap om je focus te houden op je lange termijn doelen is te zorgen dat je vorderingen gaat meten. Heel simpel! Stel dat een van je doelen is om in 2022 100 nieuwe klanten binnen te halen, dan kun je berekenen hoeveel klanten dit zijn per maand, week en dag. Door dit wekelijks of maandelijks te meten, kun je bijsturen. Loop je achter, dan heb je meer marketingacties te doen. Loop je voor, dan is dat mooi! Maar analyseer dan ook hoe dit komt, kijk wat de succesfactor is en ga hier meer van doen. En stel je doelen natuurlijk bij naar boven.

 

Met dit stappenplan kun jij de focus houden op je langetermijnvisie. Blijf wel in de actiestand, want zonder actie gebeurt er niets.

Strategische sessie

In een artikel lijkt het heel makkelijk, alleen als je er middenin zit zie je zelf niet altijd waar je staat. Wil jij samen met ons werken aan jouw visie voor de komende jaren en de implementatie ervan in je bedrijf? Vraag dan via onderstaande knop een strategische sessie aan. Wij denken graag met je mee over jouw toekomt!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje