maakfouten

Maak zoveel mogelijk fouten

26 oktober 2020   |   door Annemieke Tissink

Eén van de grootste angsten van ondernemers is de angst om te falen. Sommigen zijn zo bang voor wat er eventueel mis zou kunnen gaan, dat ze hun acties uitstellen en resultaat mislopen. Veel doelen die aan het begin van 2020 zijn gesteld, zijn hierdoor niet uitgekomen. Dat heeft niet eens altijd met Corona te maken… En ook met een nieuwe maatregelen voor de deur kan het anders! Durf risico te nemen, want falen kan je namelijk enorm succesvol maken. Lees hieronder hoe.

 

Eén van de meest belangrijke en meest diepgewortelde redenen waarom bedrijven moeite hebben met groei is de angst om te falen. De Boston Consulting Group onderzocht enkele jaren geleden verschillende bedrijven en 31% van de respondenten gaf aan dat ze te weinig bezig waren met innovatie en groei door dat de risicobereidheid te laag was. Risicobereidheid is het kunnen omgaan met onzekerheid en de bereidheid verlies te nemen. Jammer dat we ons soms zo laten leiden door een angst mindset… Maar er is een manier om er beter mee om te gaan en meer rendement te halen uit je fouten. Soms zelfs letterlijk rendement in euro’s. 

 

Negatief of niet?

Veel ondernemers denken dat falen een negatieve gebeurtenis is, met consequenties voor hun gevoel van eigenwaarde en hun relaties met anderen. Daarom proberen ze om falen te voorkomen, bijvoorbeeld door excuses te gebruiken en geen actie te ondernemen. Zonde, want dan faal je eigenlijk bij voorbaat al: je zult nooit je doel bereiken. J.K. Rowling, de schrijfster van Harry Potter, zegt hierover: “It is impossible to live without failing at something, unless you live so cautiously that you might has well not have lived at all, in which case you have failed by default.”

 

Kom maar op!

De grap is dat juist de ondernemers die heel succesvol zijn vaak risico’s nemen. Ze kijken waar kansen liggen, hebben een ‘kom maar op mentaliteit’ en ondernemen snel actie, ondanks alle mogelijkheden tot falen die op de loer kunnen liggen. Deze ondernemers streven naar continue verbetering. Niet-succesvolle ondernemers zijn passieve risico nemers. Zij benaderen risico’s voorzichtiger en blijven er het liefst ver weg van… Het zou maar eens mis kunnen gaan! Hierdoor groeien ze ook minder snel. De meeste ondernemers met faalangst zijn zich echt wel bewust van dit probleem. Aan de ene kant zien ze dat fouten er zijn om van te leren, aan de andere kant houden ze vast aan voorspelbaarheid en controle. Dus zelfs als mensen weten dat ze kunnen en zouden moeten kunnen falen, doen ze er alles aan om dit tegen te gaan.

 

Open deur

Maar falen kan leiden tot groei, zelfs in euro’s! Hoe? Het begint met leren van elke fout. Dit klinkt natuurlijk als een open deur, maar toch is het super belangrijk om echt te reflecteren op projecten en initiatieven die je teleurstelden. Dat gaat alleen niet vanzelf en we gaan meestal niet echt de diepte in. We kijken namelijk liever vooruit dan terug. De les die we vaak nu leren is: “het lukte niet, dus ik moet dit niet meer doen”. Leren van je fouten is meer. Het vraagt erom de pijnlijke waarheid onder ogen te zien en echt een analyse te maken van wat een fout heeft gekost opgeleverd. Allereerst de kosten; wat waren de directe en indirecte kosten in tijd en geld die je erdoor hebt gemaakt? Heb je reputatie schade opgelopen? Heb je enorm veel tijd moeten stoppen in oplossingen bedenken voor klanten of andere mensen die eronder geleden hebben? Alles op een rijtje zetten laat zien hoe ‘erg’ de fout echt was.

 

Failing forward

Als je kijkt naar de lessen die succesvolle ondernemers en mensen in topposities ons meegeven, dan gaat er een groot aantal over falen en de kracht hiervan voor je bedrijf. Falen gebeurt iedereen, mij ook. Of je nu je een project plant, een nieuwe training wil geven of een grote promotieactie inzet, soms zijn de resultaten niet zoals je had gepland. Het voelt misschien als een grote mislukking, maar vaak is het helemaal niet zo erg. Wat wel erg is, is niet leren van zo’n moment waarop het niet lukt. Het belangrijkste bij falen is de manier waarop je er naar kijkt, hoe je met de situatie omgaat en wat je ervan leert.

 

Succesformule voor falen

Je kunt dus ook naar falen kijken op een manier die je helpt aan meer succes. Ik wil graag een methode met je delen die ik gebruik om de ‘gefaalde’ situatie op een rijtje te krijgen in mijn hoofd en weer sterker door te gaan. Misschien herken je het volgende: je hebt een gesprek met iemand en pas achteraf bedenk je de meest passende antwoorden op zijn vragen of beweringen. Je doet het gesprek wel twintig keer over in je hoofd en baalt dat je niet nog een kans hebt om het gesprek te voeren. Ik wil je uitdagen om dit niet alleen met gesprekken te doen, maar ook te gaan toepassen als je faalt in je bedrijf. Gebruik deze methode om iedere keer weer beter te begrijpen waar het misging en hoe je het de volgende keer beter kunt doen. Hoe werkt het? Heel simpel: pak pen en papier en maak drie kolommen.

1 Links: Wat ging er goed?

2 Midden: Wat ging er niet goed?

3. Rechts: Met de kennis van nu, wat zou ik de volgende keer anders doen?

 

Betere resultaten

Dit proces helpt je om de volgende keer betere resultaten te behalen. Je neemt de lessen die je leert uit falen en gaat dit de volgende keer anders aanpakken. Geef bijvoorbeeld toe aan jezelf dat je niet genoeg aan marketing hebt gedaan of dat je bedachte prijs niet goed was in verhouding tot het product dat iemand ervoor kreeg. Wat je er ook van leert, gebruik het om verder te komen, je bedrijf te verbeteren en echt te gaan groeien. Dan is het tijd voor zoeken naar het grotere geheel: Wat heeft het je geleerd over je klanten en de markt waarin jij je bevindt? Wat heeft het je geleerd over de strategie die je hebt toegepast en wat kun je hierin voortaan anders doen? Wat heeft het je geleerd over jezelf als ondernemer en misschien wel de samenwerking met anderen? Wanneer je zo gaat nadenken over situaties die niet liepen zoals je wilde, levert het je heel veel op! Je wordt gedwongen om na te denken over wat je hebt geleerd en hoe dit je verder kan helpen. 

 

Alles in perspectief

Ik wil je ook aanraden om je resultaten altijd in perspectief te bekijken. Dit begint ermee het behaalde resultaat niet te vergelijken met je ideaal. Dat ideaal is vaak niet haalbaar en zorgt dat ieder resultaat dat hier niet aan voldoet als falen voelt. Kijk liever naar een vorig resultaat en zie of er ten opzichte van dit eerdere resultaat groei in zit. Zo niet, dan is er werk aan de winkel en kun je bovenstaande methode toepassen om te werken aan verbetering en veel meer succes!

 

In 2021 een foolproof plan?

Dan hebben wij de masterclass 2021 – jouw beste ondernemersjaar ooit! Met een groep gelijkgestemde ondernemers ga je die dag werken aan jouw doelen en je jaarplan voor 2021. Je wordt stap voor stap meegenomen om je nieuwe doelen voor jouw bedrijf te maken. En het heerlijke is dat je aan het eind van deze dag met een concreet jaarplan naar huis gaat. Een plan dat ervoor zorgt dat je in 2021 een super heldere focus hebt. En dat jij duidelijk hebt waar je aan gaat werken!

 

Eén dag – Eén plan

Eén ding weet ik zeker, 2021 wordt een fijner en beter ondernemersjaar dan 2020 voor veel ondernemers. En ook voor jou! We geven deze masterclass al sinds 2014. En telkens geven we er een nieuwe invulling aan. En veel ondernemers die deze masterclass volgen, halen de doelen die zij tijdens die dag hebben gesteld. En er zijn zelfs een aantal ondernemers die elk jaar terugkomen omdat ze het zo waardevol vinden. Eén dag waarin ze de rest van het komende jaar hebben uitgestippeld!

 

Deze masterclass is voor jou

  • Als je van 2021 je beste ondernemersjaar ooit wilt maken
  • Als je echt durft te kiezen voor wat jij belangrijk vindt
  • Als je ambitie hebt om je bedrijf verder te laten groeien
  • Als je gefocust wilt werken aan de groei van je bedrijf
  • Als je een concrete roadmap wilt hebben voor 2021 voor jouw bedrijf
  • Als je een nog grotere impact wilt maken dan je alle voorgaande jaren hebt gedaan
  • Als je een keer een plan wilt maken wat echt voor je gaat werken en uitvoerbaar is
  • Als echt een grote stap wilt zetten met je bedrijf in 2021

 

Wat ga je leren tijdens de masterclass?

  • Je weet hoe je jouw doelen kunt bereiken en weet je welke concrete eerste stappen jij al kunt gaan zetten om je doelen te realiseren.
  • Je leert een systeem om in de drukte van je bedrijf bij te houden waar je staat ten opzichte van alle voor jou belangrijke punten, zodat je weet dat je on track bent.
  • Je leert hoe jij regie kunt houden over je doelen en de mate waarin je ze bereikt, zodat je bij onverwachte dingen niet helemaal bij nul hoeft te beginnen, maar gewoon een kleine aanpassing in je plan kunt maken.
  • Je hebt een duidelijke richting voor het nieuwe jaar.
  • Je krijgt enorme focus, zodat je niet meer zo makkelijk wordt afgeleid.
  • Je hebt inzicht in wat je dagelijks kunt doen om je doelen te bereiken.
  • Je weet wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.
  • Je hebt een stappenplan om jouw ideeën nu eens echt in praktijk te brengen.
  • Je kunt sparren met andere ondernemers die jou inspireren en verder helpen.

 

Praktische informatie:

  • Datum: 20 november 2020 // 27 november 2020 // 8 januari 2021
  • Per datum plek voor beperkt aantal deelnemers i.v.m. de maatregelen vanuit de overheid
  • Tijd: 10.00 – 16.30 uur
  • Locatie: Live in Zwolle (tenzij de maatregelen veranderen, dan is hij online)
  • Investering: 147 euro exclusief btw
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje