luke-bender-577762-unsplash

Meer verdienen? Meer vertrouwen!

29 april 2019   |   door Annemieke Tissink

Wanneer wij kennismaken met nieuwe klanten, stellen we ze vaak de volgende vraag: “Wat staat je in de weg om je doelen te bereiken?”. Er komen veel verschillende antwoorden voorbij; van gebrek aan marketingkennis tot zo overweldigd zijn door alles wat er moet gebeuren dat mensen niet weten waar ze moeten beginnen. Maar er is één antwoord dat bijna wekelijks voorbij komt…

 

Deze week hadden we een gesprek met een vrouw die het volgende antwoordde op onze vraag: “Soms hoor ik een stemmetje in mijn hoofd zeggen; wie zit er nu op mij te wachten? Wat ik mensen leer, weet iedereen al.” Deze gedachte is heel gewoon, maar vaak helemaal niet de realiteit. We horen het van zoveel klanten terug. Zelfs hele succesvolle ondernemers met een goedlopend bedrijf snappen niet dat mensen willen betalen voor hun kennis.

 

Gezond verstand

Ik ben er in het verleden ook wel eens tegen aan gelopen; wat ik mijn klanten leerde beschouwde ik als volstrekt normaal en logisch en ik dacht dat dit voor iedereen zo zou zijn. Dat ik er HBO, Universiteit en talloze trainingen voor had gevolgd en al tien jaar ervaring had, vergat ik dan vaak. Herken je dat? Het was zo normaal geworden, een tweede natuur. Ik dacht dat iedereen de technieken en strategieën kende om benaderd te worden door mensen die met je willen werken, dat iedereen wist hoe je meer geld kan verdienen in je bedrijf. Dat is toch gewoon gezond verstand?

 

Jij bent de specialist

In tegendeel! Wat gezond verstand is voor jou, is een groot geheim voor iemand anders. Als specialist in jouw vakgebied, ben je de hele tijd ondergedompeld in je eigen kennis. Vaak al jaren lang. Hierdoor beschouw je jouw kennis als vanzelfsprekend. Je vergeet dat er veel mensen zijn die er alles voor over zouden hebben om jouw kennis te hebben. Als je dit herkent, dan overschat je wat anderen weten. Jouw kennis is de oplossing voor het probleem van je klanten, daarom willen ze met je werken.

 

Onderschat jij jezelf?

Hoe vanzelfsprekender iets is voor jou en hoe langer je hier al mee bezig bent, hoe meer je jezelf onderschat. Het probleem met jezelf onderschatten, is dat je vaak ook te weinig vraagt voor je producten en diensten. Dit is vaak één van de redenen waarom mensen te weinig verdienen met hun bedrijf. Ze zien hun toegevoegde waarde niet, ze vragen te weinig en worden daardoor ook ondergewaardeerd door hun omgeving. Iets dat te goedkoop is, kan niet goed zijn… En dus gaan mensen op zoek naar iemand anders om hun probleem te laten oplossen.

 

Weg met korting 

Sommige ondernemers gaan zelfs zo ver dat ze veel korting geven op hun diensten of standaard hele lage prijzen vragen, omdat ze zo onzeker zijn over zichzelf en hun toegevoegde waarde. Wij vinden dit echt niet kunnen, omdat je hiermee je eigen gedachten waarmaakt: het laat namelijk aan de buitenwereld zien dat je jezelf onderschat en dat is niet aantrekkelijk voor klanten. Ze komen naar jou omdat ze een expert willen. Misschien weten ze al een deel van wat je te bieden hebt, maar hebben ze niet de discipline of middelen om het zelf te doen. Vaak weten onze klanten al een boel over de groei van hun bedrijf en zijn ze al best succesvol, maar hebben ze niet de discipline om het consistent te doen, ze hebben geen stok achter de deur. Dus we doen het samen. Dit is voor ons vaak het ideale scenario, omdat klanten dan vaak heel gemotiveerd zijn en ook niet bij nul beginnen. Hierdoor nemen we snelle stappen en boeken we eerder resultaat.

 

Sta voor je waarde

Wees dus overtuigd van je aanbod. Lees net zo lang alle bedankmails en testimonials van je klanten tot je jezelf weer zelfverzekerd voelt van je aanbod. Jij bent degene die hun probleem kan oplossen! Vraag dus goed geld voor wat je te bieden hebt en geef geen korting meer!

 

Meer tips over de prijzen van je producten en diensten?

Veel ondernemers die we spreken hebben moeite met het bepalen van de prijzen voor hun producten of diensten. Ze vinden het lastig en hebben geen idee waar ze moeten beginnen. Vaak kijken ze naar de concurrentie en baseren hun tarief hierop, maar is dit wel de juiste manier?

 

Wij denken graag met je mee tijdens de masterclass: Geld – Zuurstof voor je bedrijf op 17 mei. Je ontdekt dat geld er altijd is en leert slimme strategieën die je praktisch kunt toepassen, zodat je een einde maakt aan het taboe over geld verdienen en dat je met trots kan zeggen wat je hebt omgezet en welke winst je hebt gemaakt! Dus wil je ook dat je meer geld krijgt in je bedrijf?  En dat je daarmee de rust krijgt die je nodig hebt relaxed te kunnen ondernemen? Kom dan naar de Masterclass Geld – de zuurstof van je bedrijf.

Wat ga je leren tijdens deze masterclass?

  • Dat geld er altijd is
  • Dat het niet draait om geld, maar eigenlijk om heel iets anders (dit begrijpen alle rijke der aarde en jij straks ook!)
  • Hoe je slimmer met geld omgaat
  • Hoe jij jouw geldmindset zo kan inzetten dat die voor je gaat werken
  • Je leert meerdere strategieën die je geld opleveren (en die liggen vooral buiten je bedrijf)
  • Hoe je meer stabiliteit en een gestructureerde groei in je bedrijf creëert
  • Hoe je een positieve cashflow in je bedrijf creëert die ervoor zorgt dat je altijd je rekening op tijd kan betalen en vooral je zelf als eerste
  • Hoe je een plan opstelt om je dromen te realiseren, ook al zijn deze heel kostbaar
  • Hoe je een betere geldmanager wordt

Praktische informatie:

We beginnen om 10.15 uur. De inloop is om 9.45 uur. Dan verwelkomen we je graag aan boord met een kop heerlijke koffie, thee of een heerlijk cappuccino met iets lekkers daarbij. We gaan door tot 16:00 uur. Daarna is er een borrel en gelegenheid om te netwerken met de andere ondernemers tot 17:00 uur.

 

Locatie:

Op een van de mooiste plekken in Zwolle, namelijk op het schip de MS de Ooster Schelde. We gaan niet varen, maar blijven de hele dag gewoon liggen aan de Pannekoekendijk 10.

 

Investering:

Je kunt deelnemen aan deze geheel verzorgde dag voor slechts 197 euro exclusief btw.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje