moneymoneymoney

Money, money, money

Geld in jouw bedrijf

29 juni 2020   |   door Annemieke Tissink

Cijfers… Ik (Annemieke) kreeg er tot enkele jaren geleden buikpijn van. Nog steeds kan ik in mijn hoofd terug naar de momenten op school, waarop ik besefte dat ik niet goed was in rekenen en wiskunde. De rest van de klas wist het ook. Ik lag een rekenboek achter en op de middelbare school haalde ik drieën voor wiskunde. Tot ik in de vierde begon door te krijgen dat het eigenlijk een spel was… Een spel dat ik eigenlijk best snapte. Alleen als ondernemer voelde ik me weer met tien-nul achterstaan, omdat ik dacht dat ik er niet zoveel van begreep. Zakelijk omgaan met geld was dus een uitdaging…  En nu gaat dat anders, tijdens de Coronacrisis ben ik zelfs een cursus beleggen gaan doen!

 

Als je net als ik niet zo van de cijfers bent, kan een thema als ‘omgaan met geld’ knap lastig zijn. Toch is dat geen excuus om het links te laten liggen binnen je bedrijfsvoering en dit is wel wat ik veel ondernemers zie doen. Hoe kun je jouw kennis over geld opvijzelen? Hoe besluit je welke cijfers in je bedrijf de moeite waard zijn om in de gaten te gaan houden? Wie vraag je advies over deze kwesties? In dit artikel krijg je een aantal tips voor de financiële no-no’s.

 

Zelfs al doe je niet veel met financiën en geld in je bedrijf, hoe meer je van het onderwerp weet, des te beter je bedrijf zal presteren. Richard Ruback, professor aan de Harvard Business School zegt hierover: “If you can speak the language of money, you will be more successful.” Of je nu een product, dienst of concept verkoopt, je moet kunnen aantonen dat het een goede investering is om mensen daarvan te overtuigen. Het helpt wanneer je een beslisser inzicht kunt geven in kosten en opbrengsten. Hij (of zij) wil zien of het een goed idee is om te investeren. En dat jij kunt omgaan met geld.

 

STOP MET DE ANGST VOOR OMGAAN MET GELD

Het gaat je niet verder brengen om cijfers en geld te ontlopen, omdat je er bang voor bent. Het kan best ingewikkeld zijn, maar het is ook geen rocket science. Geld is nu eenmaal de manier, waarop je als ondernemer je score ofwel progressie bijhoudt, net als je doelpunten telt bij voetbal. Inmiddels weet ik uit ervaring dat het veel minder ingewikkeld is dan ik vroeger dacht. Het is een kwestie van plussen, minnen en af en toe een beetje meer dan dat. Maar het is geen onbegrijpelijke toverkunst.

 

LEER DE TAAL VAN GELD IN JE BEDRIJF

Hoewel het geen toverkunst is, wordt er als het gaat om geld natuurlijk wel flink met jargon om je oren geslagen. Laat je daar niet door intimideren. Het boek ‘De Geldmachine’ van Pieter Bas Jansen legt alle belangrijke termen voor ondernemers heel eenvoudig uit. De volgende keer bij je boekhouder weet je zo precies waar hij het over heeft en kun je hem vragen stellen die helpen jouw groei te bevorderen.

 

METEN IS WETEN

Je financiële expertise een boost geven vraagt om uitzoeken wat je allemaal moet weten en meten in je bedrijf. Je wilt precies weten wat je moet doen om je winst te verhogen en verlies te voorkomen. Ieder getal dat je wilt laten groeien (of bij verlies: beperken) is goed om bij te houden. Dit betekent dat je wekelijks kijkt naar de cijfers en je groei of verlies meet. Door deze informatie kun je sturen op zaken die deze cijfers beïnvloeden. Omzet verhogen? Meer verkoopgesprekken! Hogere conversie? Een betere sales aanpak! Etc. Jij hebt zelf de sleutel in handen voor de groei van je bedrijf.

 

MAAK OMGAAN MET GELD URGENT

Iedere keer als jij jezelf betaalt of een uitgave doet met je zakelijke bankrekening, daalt je winst. Vaak sta je hier als ondernemer niet bij stil. Doe dat en bedenk dat alles wat je uitgeeft jouw bedrijf kostbare euro’s kost. Dit doe je niet om hier depressief van te worden, maar om je te realiseren dat de dagelijkse activiteiten in je bedrijf van invloed zijn op het uiteindelijke bedrijfsresultaat. Hoe kun je in plaats van winst weghalen ook waarde toevoegen? Dat is een belangrijke vraagt die je scherp blijft houden. Laat het vooral een bewustwordingsproces zijn en om plaats van dat het alleen kostbare tijd opslokt. Het idee is dat je meer feeling krijgt bij geld in je bedrijf, zodat je er meer op kunt gaan sturen.

 

Hieronder nog enkele tips:

  • Bekijk wekelijks de cijfers van je bedrijf, laat dit niet aan je boekhouder over
  • Laat je niet intimideren door geld en financiën, het is geen rocket science
  • Verdiep jezelf in geld en financiën in je bedrijf
  • Zoek hulp. Soms zie je zelf door de bomen het bos niet meer. Met z’n tweeën zie je meer dan alleen.

 

Samen doen?

Wil jij vandaag weer verder aan de slag met het creëren van een succesvol bedrijf? Heb je het gevoel dat je nu eindelijk eens een grote sprong moet gaan maken, maar lukt dit niet? Daarom doen we strategische gesprekken; persoonlijke sessies waarin we kijken waar de kern van je uitdagingen liggen. Je krijgt van ons tips en inzichten die je meteen kan implementeren, zodat jij weer een boost krijgt om verder te gaan en je bedrijf meteen weer een stapje kan laten groeien.

 

Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Voel je welkom voor 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

Erken de ander altijd voor zijn kwaliteiten en bedrage aan het succes. Succes is teamwork. Je hebt altijd anderen nodig om succesvol te kunnen zijn. Door anderen te erkennen, groeien ze. Dit doet enorm veel voor de groei van jezelf, maar ook van de ander en je bedrijf.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje