10 lessen

Ondernemerslessen uit 10 jaar Puurst

12 oktober 2020   |   door Annemieke Tissink

We zijn met Puurst alweer tien jaar op weg. Ons wordt daarom regelmatig gevraagd naar belangrijke lessen die wij geleerd hebben en die we andere ondernemers graag zouden meegeven. Een lastige vraag omdat er zoveel lessen te noemen zijn… Lessen die soms easy waren, maar vaak ook pijnlijk zijn geweest voor ons bedrijf. Om te zorgen dat jij hier je voordeel mee kan doen, delen we er tien hieronder!

 

Les 1. Whatever it takes

Ondernemen gaat over doorzetten. Echt doen wat ervoor nodig is. En dat is niet altijd leuk. Maar als je ergens voor wilt gaan, dan betekent dit dat je een mentaliteit moet hebben van whatever it takes. Dus als jij een doel wilt realiseren en je merkt dat je niet on track bent, wat ga je dan doen om het doel alsnog te realiseren? Dat vraagt om actie. Als dat betekent dat je een uur langer door moet of een uur eerder opstaan dan doe je dat, want je wilt je doel halen. En veel mensen hebben niet die mentaliteit. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik daarin gegroeid ben. Bedenk dat heel veel van je collega ondernemers die mentaliteit niet hebben. Dus als jij het wel doet, dan heb je sowieso voorsprong ten opzichte van hen. En bedenk ook, dat als je elke dag een uur meer doet dan de rest dan je in een jaar tijd ruim een maand extra aan tijd hebt geïnvesteerd. En dat betaalt zich natuurlijk op de lange termijn dubbel en dwars uit!

 

Les 2. Consistentie – doe het gewoon

Consistentie is king wordt wel eens gezegd. Dat is waar! Zeker in het ondernemerschap is het belangrijk dat je consistent dingen toepast en uitvoert. In alles. Vooral in je marketing is het essentieel, want hoe consistenter jij bent, hoe betrouwbaarder je wordt ervaren. Mensen gaan dan op je rekenen. Een voorbeeld uit onze eigen praktijk is het wekelijkse artikel dat wij schrijven. Elke week staat er een nieuw en waardevol artikel op onze site. Dit doen we al sinds 2012. Eerst twee wekelijks en sinds eind 2013 wekelijks. En mensen vinden dat fijn. Het is wel eens gebeurt dat dit niet lukte door een technische storing en toen kregen we echt reacties van mensen met de vraag waar het artikel bleef. Een planning zorgt ervoor dat je het altijd volhoudt en het niet teveel ad hoc wordt.

 

Les 3. Een klik is niet voldoende

Dit geldt zowel voor je klanten alsook voor samenwerkingen tussen ondernemers. Heel veel samenwerkingen ontstaan omdat je een klik met iemand hebt. Natuurlijk is dat belangrijk, maar het is niet voldoende. Samenwerken is mooi, maar ook vaak best lastig. Dat komt omdat als je echt met elkaar aan de slag gaat, je elkaar beter leert kennen en pas echt ontdekt wat die ander belangrijk vindt. We hebben dat zelf ervaren en hebben daarom ook samenwerkingsverbanden beëindigd. Nu kan dat aan ons liggen, maar we hebben ontdekt dat er nog een aantal andere stappen voorafgaan aan een samenwerking die echt heel erg belangrijk zijn. En de belangrijkste is of je samenwerkingspartner en jij dezelfde kernwaarden hebben. Vind je echt hetzelfde belangrijk? Als dat namelijk niet het geval is, dan gaat het daar vaak mis. Omdat je ontdekt dat die ander anders denkt en doet dan jij. Dus neem vooral tijd om elkaar goed te leren kennen voordat je echt een samenwerking aan gaat.

Les 4. Bouw je bedrijf om je leven heen

Dit is één van mijn belangrijkste ondernemerslessen. Als je van al die lessen die we je in deze reeks geven er eentje zou moeten onthouden dan is het deze. Als je begint met ondernemen heb je een idee. Dit werk je uit en zet je in de markt. Je krijgt klanten en je gaat groeien. En dan ontstaat er vaak ook een ratrace. Je bent bezig om die groei bij te houden, je klanten tevreden te houden en alle ballen in de lucht te houden. Je gaat meer werken of je hebt de andere kant van de medaille: je groeit minder hard dan je wilt en je moet hard husselen om maar klanten binnen te krijgen. Je werkt heel veel. En dan is natuurlijk de vraag: is dit wat je wilt, is dit het idee wat je bij het starten van je eigen bedrijf had? En dan moet je vaak heel eerlijk zeggen, dat dat niet het geval is. Eigenlijk had je voordat je begon jezelf een andere vraag moeten stellen, namelijk: Hoe ziet mijn ideale leven eruit. En als je dat helder hebt, dan kun je ook bedenken hoe richt ik mijn bedrijf dan zo in dat dit hieraan voldoet? Dus als jij maar 3 dagen in de week wilt werken, dan zal je business en verdienmodel er mogelijk anders uitzien als dat je 5 dagen in de week wilt werken. Hoe ziet jouw ideale leven eruit? En wat betekent dat voor hoe je bedrijf moet organiseren?

Les 5. Doe meer van wat werkt

Dat is natuurlijk weer een lekkere open deur, maar wel een waarheid als een koe. Natuurlijk doe je meer van wat werkt. Maar het is voor veel ondernemers echt een valkuil. Want we zijn nogal creatief en willen waarde leveren. Daardoor zijn we ook snel uitgekeken op dingen, zeker op zaken die goed werken, die we al kennen, die al wel lopen. Dan hebben we het een paar keer gedaan en willen we eigenlijk door met iets nieuws want anders raken we verveeld. Maar juist als het werkt moet je er meer van doen. Dan moet je het verder opschalen. Helemaal uitbuiten, uitpersen tot de laatste druppel. Zelfs al ben je er zelf al klaar mee. Je klanten zitten er namelijk vaak WEL op te wachten.

 

Les 6. Stop met wat niet werkt

De tegenhanger van ‘doe meer van wat werkt’ is natuurlijk stoppen met wat niet werkt. En ook dat is voor veel ondernemers moeilijk. Zeker als je hele ziel en zaligheid hebt gestoken in het ontwikkelen van een heel mooi programma, maar het wordt niet verkocht. We vinden het dan als creators moeilijk om afscheid te nemen. Maar als een product niet wordt verkocht, dan is er wat aan de hand. Meestal is het heel simpel. Er is geen markt voor. De behoefte wordt niet ervaren door de markt. Of het ontbreekt je aan de skills om het goed onder de aandacht te brengen bij anderen. En dat is pijnlijk, maar het beste is om er mee te stoppen. Niet leuk, maar wel part of the game.

 

Les 7. Kijk waar je klanten vandaan komen

Een waardevolle les die we hebben geleerd is goed te kijken naar waar je klanten vandaan komen. Want als je weet waar je klanten vandaan komen, kan je daar ook gericht op gaan focussen. Soms weten we niet goed waar onze klanten vandaan komen. Als je daar niet alert op bent, kan het maar zo zijn dat je in de verkeerde kanalen aan het promoten bent, omdat je klanten ergens anders vandaan komen dan waar jij dacht dat het was. En dat is natuurlijk zonde. Ook kan het zo zijn dat je meer kunt doen van wat werkt, zoals we bij les 3 al aangeven.

 

Les 8. Sell before you ready

Deze les is special voor de perfectionisten onder ons. Wij zijn ermee gaan experimenteren, omdat we normaal altijd zorgden dat iets 100% af was voordat we ermee de markt op gingen. Onze gedachte was: Je kunt toch niet een product of dienst verkopen, zonder dat je deze nog niet helemaal bedacht of af hebt. Maar het is juist heel motiverend als je al iets verkoopt wanneer het nog maar een idee is, omdat je hierdoor het echt maakt voor iemand. En het voorkomt uitstelgedrag en is een goede stok achter de deur. Een succesvol bedrijf bestaat namelijk niet alleen uit een onweerstaanbaar product, maar vooral uit de succesvolle verkoop ervan.

 

Les 9. Zoek een mentor

Deze les is denk ik wel de meest waardevolle die we geleerd hebben in de afgelopen acht jaar. Sindsdien kunnen we niet meer zonder: Zoek een mentor! Iemand die het pad al heeft gelopen dat jij wilt lopen. Dat is zo waardevol. Wat je hiermee koopt is niet alleen inspiratie, maar je leert meesterschap. Je leert van je mentor, van zijn of haar lessen. En dus heb je een short cut. Je hebt iemand die je scherpt houdt, die je verantwoordelijk houdt voor de doelen die jij wilt halen. En die je helpt als dat nodig hebt. Die je ook helpt om te leren van de fouten die je maakt.

 

Les 10. Plan vooruit. 

Plannen, voor sommige mensen een vanzelfsprekendheid voor andere ondernemers juist een ramp. Zeker voor creatieve ondernemers en daar hebben we er nogal wat van in ons klantenbestand. Maar plannen is zo belangrijk, want als je plant dan zorg je ervoor dat de dingen die jij echt belangrijk vindt ook gaan gebeuren omdat je al weet wanneer ze gaan gebeuren. Daarom plannen we altijd een jaar vooruit en elk halfjaar plannen we weer een half jaar daarop vooruit. Hierdoor blijven we gefocust op ons doel.

 

Jouw jaarplan voor 2021

Vind je het lastig om die planning te maken? No worries! Dan hebben wij de masterclass 2021 – jouw beste ondernemersjaar ooit! Met een groep gelijkgestemde ondernemers ga je die dag werken aan jouw jaarplan voor 2021. Je wordt stap voor stap meegenomen om dit plan voor jouw bedrijf te maken. En het heerlijke is dat je aan het eind van deze dag met een concreet jaarplan naar huis gaat. Een plan dat ervoor zorgt dat je in 2021 een super heldere focus hebt. En dat jij duidelijk hebt waar je aan gaat werken!

 

Eén dag – Eén plan

Eén ding weet ik zeker, 2021 wordt een fijner en beter ondernemersjaar dan 2020 voor veel ondernemers. En ook voor jou! We geven deze masterclass al sinds 2014. En telkens geven we er een nieuwe invulling aan. En veel ondernemers die deze masterclass volgen, halen de doelen die zij tijdens die dag hebben gesteld. En er zijn zelfs een aantal ondernemers die elk jaar terugkomen omdat ze het zo waardevol vinden. Eén dag waarin ze de rest van het komende jaar hebben uitgestippeld!

 

Deze masterclass is voor jou

  • Als je van 2021 je beste ondernemersjaar ooit wilt maken
  • Als je echt durft te kiezen voor wat jij belangrijk vindt
  • Als je ambitie hebt om je bedrijf verder te laten groeien
  • Als je gefocust wilt werken aan de groei van je bedrijf
  • Als je een concrete roadmap wilt hebben voor 2021 voor jouw bedrijf
  • Als je een nog grotere impact wilt maken dan je alle voorgaande jaren hebt gedaan
  • Als je een keer een plan wilt maken wat echt voor je gaat werken en uitvoerbaar is
  • Als echt een grote stap wilt zetten met je bedrijf in 2021

 

Wat ga je leren tijdens de masterclass?

  • Je weet hoe je jouw doelen kunt bereiken en weet je welke concrete eerste stappen jij al kunt gaan zetten om je doelen te realiseren.
  • Je leert een systeem om in de drukte van je bedrijf bij te houden waar je staat ten opzichte van alle voor jou belangrijke punten, zodat je weet dat je on track bent.
  • Je leert hoe jij regie kunt houden over je doelen en de mate waarin je ze bereikt, zodat je bij onverwachte dingen niet helemaal bij nul hoeft te beginnen, maar gewoon een kleine aanpassing in je plan kunt maken.
  • Je hebt een duidelijke richting voor het nieuwe jaar.
  • Je krijgt enorme focus, zodat je niet meer zo makkelijk wordt afgeleid.
  • Je hebt inzicht in wat je dagelijks kunt doen om je doelen te bereiken.
  • Je weet wat je nodig hebt om je doelen te bereiken.
  • Je hebt een stappenplan om jouw ideeën nu eens echt in praktijk te brengen.
  • Je kunt sparren met andere ondernemers die jou inspireren en verder helpen.

 

Praktische informatie:

  • Datum: 20 november 2020 // 27 november 2020 // 8 januari 2021
  • Per datum plek voor 18 deelnemers i.v.m. de maatregelen vanuit de overheid
  • Tijd: 10.00 – 16.30 uur
  • Locatie: Live in Zwolle (tenzij de maatregelen veranderen, dan is hij online)
  • Investering: 147 euro exclusief btw
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje