
Online is niet meer onderscheidend in 2022
16 mei 2022 | door Annemieke Tissink
Voor 2020 hadden veel bedrijven de keuze om online te werken. En hoewel het al wel veel gebeurde, was ook online marketing nog optioneel. Sinds de pandemie is een meerderheid van de bedrijven gedwongen volledig online te gaan, of op zijn minst digitale componenten in hun bedrijf te introduceren. Dankzij de pandemie en alle veranderingen die dit met zich meebracht, zijn er meer makers, freelancers en eigenaren van bedrijven online dan ooit tevoren. Ik vind dat geweldig, alleen het wordt dus steeds drukker in jouw branche… Wat nu?
De online business-branche is groter dan ooit. Volgens onderzoek van het community platform MightyNetworks gaat die groei nog wel even door. Ze ontdekten dat de omvang van de online economie tegen 2024 meer dan 400.000.000 zou kunnen zijn als je rekening houdt met Facebook-groepen, kleine bedrijven op sociale media, podcasters, YouTubers, Discord-servers, OnlyFan-makers, en meer. Dus… online aanwezig zijn met je bedrijf op welke manier dan ook, is dus echt niet meer genoeg om je te onderscheiden. De concurrentie is volop aanwezig. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat jouw online bedrijf niet verdwijnt in de massa? In dit artikel geven we je drie strategieën.
1 Hoe specifieker hoe sexyer
Trendwatcher Igor Beukers zegt vaak treffend: “Go big and go niche or go home.” Nichen, ofwel je specialiseren rondom een bepaald onderwerp of een bepaalde doelgroep wordt meer dan ooit belangrijk als je nog geen megagroot bereik hebt. Wij praten er bij Puurst al jaren over, dat specialisatie één van de krachtigste manieren is om jezelf te onderscheiden. Wanneer jij de go-to-expert over een bepaald onderwerp wordt, val je meer op bij je ideale klanten en wordt het moeilijk voor collega’s om jou te kopiëren.
2 Kick-ass klantervaring
Er wordt wat ons betreft ook niet genoeg gesproken over het verbeteren van de klantervaring in online bedrijven. Geloof het of niet, het is niet moeilijk om hierin voorop te lopen. Sterker nog… zelfs in bedrijven waar miljoenen in omgaan is dit nog een ondergeschoven kindje. Dus dit is een belangrijke manier om je te onderscheiden in je niche. Er is namelijk zoveel ‘crap’ tegenwoordig. Juist omdat veel mensen online actief zijn valt verschil in kwaliteit en klantbeleving echt op. Wees de beste in wat je doet, help jouw klanten de beste resultaten te behalen, creëer de beste kantbeleving, kom je beloften na, doe de dingen die niemand anders wil doen. Klinkt standaard, maar is op zoveel plekken echt enorm afwezig. Mijn favoriete citaat van Les Brown vat dit samen: “Om succesvol te zijn, moet je bereid zijn om de dingen te doen die anderen vandaag niet zullen doen om de dingen te hebben die anderen morgen niet hebben.”
3 Ga voor gastoptredens
Ten slotte heb ik altijd gezegd dat voor het publiek van iemand anders kunnen staan, de snelste manier is om het jouwe op te bouwen! Je hoeft niet alles alleen te doen – te gast zijn binnen de platforms van andere ondernemers is een krachtige manier om je bereik te vergroten en jezelf te onderscheiden. De mogelijkheden zijn eindeloos! Veel ondernemers denken dat ze elke afzonderlijke volger zelf moeten vinden; maar samenwerken met andere ondernemers in jouw niche of branche is een krachtige manier om je bereik sneller uit te breiden. Het heeft ECHT veel WAARDE om de community van anderen verder te helpen, content uit te wisselen of je bereik vergroten door gast te zijn! Hoe je dat doet? Let op!
- In iemands podcast te gast zijn
- Gastblog voor een ander bedrijf
- Schrijven voor iemands nieuwsbrief
- Bijdragen leveren aan een digitale publicatie, zoals een e-book
- Deelnemen aan een summit of ander online evenement
- Doe een Instagram Live met iemand
- Neem iemands Instagram Stories of account voor die dag over
- Ga live met iemand op Facebook
- Verzorg een gastles in iemands programma of community
Dus….
Wil jij online onderscheidend en relevant blijven? Wees dan niet bang om jezelf naar buiten te brengen met je ideeën of expertise. Gebruik sociale media volop in combinatie met andere kanalen waar jij jouw kennis deelt, zoals blogs en podcasts. En zoek naar manieren om gast te zijn voor het publiek van iemand anders, zodat je jouw bereik kunt vergroten.
Strategische sessie
Zullen we samen jouw online marketing naar een hoger niveau tillen? Vraag dan via onderstaande knop een gratis strategische sessie aan. Wij denken graag met je mee over jouw toekomt!
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "
Richard Branson
