Online marketing werkt niet voor mijn bedrijf

En hoe deze uitspraak eigenlijk een grote mythe is

25 februari 2019   |   door Annemieke Tissink

Regelmatig krijg ik van klanten tijdens de coaching te horen: “Ja, maar dat werkt voor mijn doelgroep niet.” Zeker als het gaat om online marketing. En ik geloof daar niet in, dat iets niet werkt. Ik denk dat het wel werkt, maar dat je een andere vorm moet pakken of betere inhoud moet bieden die beter aansluit bij de belevingswereld van je klant.

 

Hieronder een aantal voorbeelden van wat niet werkt en toch werkt. En dan heb ik het over de persoonlijke aanpak. Want dat is waar ik vaak voor ga met mijn klanten. Toch blijven er een aantal hardnekkige mythes rondzingen, die ik hieronder met je bespreek.

 

“Voor Business-to-Business werkt online marketing niet”

Mensen doen zaken met mensen, ook als je in business to business zit. Het is namelijk niet het bedrijf dat zaken met je doet, die jouw dienst of product afneemt. Nee, er is altijd een persoon die de deal met je sluit. Een bedrijf is namelijk een gebouw of juridische entiteit waar mensen werken. En jouw contactpersoon heeft een uitdaging waarvoor hij iemand in gaat huren. Maakt niet uit wat de uitdaging is, maar die is er altijd. En ook die persoon is aanwezig op internet. Meestal zelfs op diverse social media kanalen. En ook die persoon gebruikt Google om oplossingen te vinden voor zijn problemen. Dus aan jou om creatiever te zijn in je online marketing en te zorgen dat je die persoon triggert met jouw aanwezigheid online.

 

“Voor particulieren werkt online marketing niet”

“Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat al die online marketinginstrumenten als blogs, white papers, quotes, etc. heel goed werkt voor het bedrijfsleven. Maar ik richt mij op particulieren, daarvoor werkt dit niet…” Niets is minder waar. Het hele internet staat vol met blogs, vlogs en gratis weggevers die elke dag door duizenden particulieren worden gedownload. Je moet alleen je best willen doen om ze te bereiken op de manier die bij hen past. Dus dit artikel is misschien een beetje eentonig, maar ook in dit geval is het niet waar… Het werkt wel! Vaak is het probleem dat je onvoldoende je communiceert over wat je klant echt bezigt houdt. Dat je hem of haar onvoldoende raakt. Dit vraag natuurlijk onderzoek en trial and error. Dingen proberen, meten of het werkt, aanpassen en bijsturen, weer meten en net zo lang doorgaan tot je juiste combinatie hebt gevonden.

 

“Voor dienstverleners zonder fysiek product werkt online marketing niet”

Vaak zijn mensen geneigd om te denken dat online marketing alleen om beeld van je producten gaat. Alsof het een soort online etalage is. Dus hoor ik wel eens: “Ja, als ik nou een fysiek product had, dan kan ik daar foto’s van maken en die verspreiden op de verschillende kanalen. Daarom ben ik ook best wel vaak jaloers op mensen die een fysiek product verkopen. Ik heb een dienst, en dat kan ik niet laten zien.” En het klopt: Iemand met een fysiek product kan dit veel makkelijker laten zien. Maar ook jij als dienstverlener kan dat. Alleen zul je hier ook wederom je creativiteit moeten inzetten. Want er zijn vele manieren om je dienstverlening in beeld te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door je klanten letterlijk op video te vragen hoe ze jouw dienstverlening hebben ervaren en dit te verspreiden. Hoe krachtig is dat? En dat is nog maar één van wel duizend manieren.

 

Aan de bak

Herken jij je in één van deze voorbeelden en zou je hier ook concreet mee aan de slag gaan? Zou je willen leren hoe je altijd creatief kan zijn in je online marketing en de ‘ja maar’ om te zetten naar de ‘yes, we can do this’. Want ook als je denkt dat het voor jou niet werkt, is er altijd een weg en een oplossing. En dat is precies waar we in de Masterclass Master je online Marketing mee aan de slag gaan!

 

Masterclass Master je online marketing – 8 maart

Er zijn hele mooie strategieën die je helpen om je online zichtbaarheid te laten groeien en die je niet heel veel moeite hoeven te kosten. Maar die wel effect hebben, waardoor je in een korte periode meer zichtbaar bent en daarmee de interactie op bijvoorbeeld je blog groeit.

 

  • Weet jij niet precies hoe jij jouw doelgroep online kan bereiken?
  • Maak jij nog niet optimaal gebruik van online marketing om klanten te krijgen?
  • Kan jouw volgers aantal wel een boost gebruiken?
  • Denk jij er wel eens over na om te stoppen met bloggen/social media?

 

Marketing is het belangrijkste dat je in je bedrijf moet doen. Marketing is namelijk de rest van de wereld laten weten dat jij er bent, wat je doet en wat je te bieden hebt. Hoe jij ervoor kan zorgen dat dat je het verschil kan maken voor een ander met jouw producten en diensten. Zonder marketing is er geen sales, zonder sales heb je geen bedrijf. Kortom: de belangrijkste activiteit om je groei te bereiken.

 

Wij geloven in de combi van verschillende strategieën voor online en offline zichtbaarheid. In deze Masterclass willen we het vooral met je hebben over je online marketing. Hoe zorg jij ervoor dat je tussen alle informatieprikkels die er online zijn jouw boodschap onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep? Hoe zorg je dat je opvalt? Hoe doe je dat op een manier die bij jou en je klant past, zodat jouw boodschap de doelgroep raakt? Daar gaan we mee aan de slag in de Masterclass Online Marketing op 8 maart.

 

Wat ga je leren tijdens deze masterclass op 8 maart?

  • Een strategie die past bij jou, jouw bedrijf en jouw klanten
  • Een systeem dat je helpt om dagelijks zichtbaar te zijn
  • Een manier om in 10 minuten een contentplan te creëren voor de hele week
  • Hoe je nog meer zichtbaar wordt en blijft onder jouw potentiële doelgroep
  • Hoe je on surround sound kunt gaan met je online marketing, zonder dat je al teveel moeite kost
  • Welke platforms voor jou het meest aantrekkelijk zijn en hoe je daar het beste communiceert
  • Een concreet plan om meer volgers te creëren
  • Hoe je anderen kan voor je kan laten werken om je zichtbaarheid te vergroten

 

Praktische informatie

We beginnen om 10.15 uur. De inloop is om 9.45 uur. Dan verwelkomen we je graag aan boord met een kop heerlijke koffie, thee of een heerlijk cappuccino met iets lekkers daarbij. We gaan door tot 16:00 uur. Daarna is er een borrel en gelegenheid om te netwerken met de andere ondernemers tot 17:00 uur.

 

Locatie:

Op een van de mooiste plekken in Zwolle, namelijk op het schip de MS de Ooster Schelde. We gaan niet varen, maar blijven de hele dag gewoon liggen aan de Pannekoekendijk 10.

kai-pilger-395931-unsplash

Wil je gratis ons magazine ontvangen?

Iedere week publiceren we een online magazine, boordevol inspirerende artikelen, podcasts, interviews en tips.

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voortaan sturen we je wekelijks gratis tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Voor meer info bekijk de privacyverklaring .

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje