Artikel (4)

Promotie van je bedrijf in crisistijd: ja of nee?

6 april 2020   |   door Annemieke Tissink

Ik hoor veel ondernemers die het een no-go vinden om met marketing bezig zijn in deze periode van crisis en Corona. Ze vinden het niet passend en houden zich liever op de achtergrond. Wachtend tot het overwaaid. Met als gevolg: ze blijven een goedbewaard geheim. Zonde! Want ze zijn enorm goed in hun vak en helpen hun huidige klanten heel erg goed. “Mensen komen maar gewoon naar mij toe als ze me nodig hebben!” vertellen ze me dan, maar hoe doen ze dat als ze niet weten dat jij bestaat?

 

Ben je terughoudend als het gaat om je bedrijf en het zichtbaar maken van jezelf? Zeker nu? Dan ben je niet de enige. Veel ondernemers vinden het sowieso al lastig om echt aan de slag te gaan en in actie te komen, promotie te maken voor hun bedrijf. Vroeger had ik dit ook. Ik was bang om pusherig over te komen, bang voor wat anderen van mij vonden als ik aan promotie deed. Dat is precies de reden waarom veel mensen hier moeite mee hebben: wat anderen eventueel van je zouden vinden. Je wilt geen verkeerde indruk maken bij mensen. Voor mij was dat reden om mezelf helemaal niet op te laten vallen, geen duidelijke marketing en communicatie in te zetten. Dan konden mensen mij in ieder geval niet opdringerig vinden.

 

Ego opblazen?

In het boek Playing big schrijft Tara Mohr dat met name vrouwen veel last hebben van afkeer tegen zelfpromotie. Maar ik kom ook mannen tegen die hopen dat het vanzelf gaat. Het idee van jezelf in de schijnwerpers zetten roept bij veel mensen weerstand op. Ze associëren het met hun ego opblazen en schreeuwerige verkopers. “Het voelt opdringerig om mijn diensten aan te prijzen”, hoor ik vaak. Sommige mensen hebben het zelfs over onethisch. En al helemaal nu. Maar hoe kun je toch je bedrijf promoten, zonder het gevoel dat je ordinair en asociaal bezig bent? Hieronder drie tips:

 

1 Het gaat om je klant

Het gaat in promotie en marketing en promotie niet om jou. Dat is belangrijk om je te beseffen! Jij helpt je klanten bij problemen die voor hen onoverkomelijk lijken en die jij met je ogen dicht kunt oplossen. Je vervult behoeftes die voor jou geen moeite kosten en hen veel opleveren. Kun je dan binnen blijven zitten en wachten tot de mensen naar jou toe komen? Als het aan mij ligt niet. En al helemaal niet wanneer je ze nu verder kunt helpen. Ze hebben het misschien al zwaar genoeg.

 

Je hebt mensen veel te bieden. Jouw boodschap moet de wereld in omdat jouw klanten wakker liggen van hun problemen. Problemen waarvoor jij de oplossing hebt. Iedereen die je bereikt met jouw marketing en die je helpt met jouw dienst of product is er één. Je weet nooit wat de impact van jouw boodschap is op het leven van die ander. Soms heb ik klanten die me al lange tijd volgen, maar die pas na jaren de stap zetten om met me aan de slag te gaan. Blijf dus jouw verhaal vertellen en jouw toegevoegde waarde uitdelen, je hebt meer invloed op mensen dan je denkt! Ook nu je misschien denkt dat mensen niet op je zitten te wachten omdat ze wel iets anders aan hun hoofd hebben. Jij kunt niet in iemands hoofd kijken en hebt dus ook geen idee wat daar gebeurt. Bedenk dat de wereld nog steeds doordraait. Mensen hebben nog steeds problemen en verlangens waar ze graag iets mee willen doen. Ze geven nog steeds (en graag!) geld uit.

 

2 Kijk anders naar promotie

Tara Mohr zegt in haar boek: “Laat het idee van ‘zelfpromotie’ vallen en denk in plaats daarvan aan het concept ‘zichtbaarheid’.” Bedenk eens voor jezelf hoeveel mensen jij kunt bereiken als je niet zichtbaar bent? Niemand wordt wakker met het idee dat ze out of the blue jouw site moeten bezoeken als ze niet weten dat jij bestaat. Je moet ze erbij helpen. Het gaat bij zichtbaar worden niet om schreeuwen en jezelf aanprijzen, maar om het beschikbaar maken van jouw werk en oplossingen voor mensen die daar iets aan kunnen hebben.

 

3 Doe het op jouw manier

Veel ondernemers vinden de promotie van hun bedrijf vervelend omdat ze dan acties moeten uitvoeren die ze niet leuk vinden. “Ik heb een hekel aan facebook” en “Online marketing is echt niets voor mij”, zijn zinnen die ik in mijn bedrijf de afgelopen weken regelmatig hoor. Kun je manieren bedenken om je bedrijf te promoten die niet aanvoelen als een verplichting, maar als leuk en uitdagend? Manieren die aansluiten bij jouw talenten, voorkeuren en passies? Wanneer je vanuit dit uitgangspunt aan de slag gaat met promotie voelt het heel anders en een stuk minder opdringerig. En bedenk dat jouw online marketing juist voor veel mensen een laagdrempelige manier kan zijn om kennis met jou te maken…

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje