selfcare

Zorg voor selfcare

Het vakantiegevoel vasthouden in je bedrijf 

7  september 2020   |   door Annemieke Tissink

“Ik ben een beetje over mijn eigen grenzen heen gegaan voor de vakantie, maar nu ben ik weer helemaal opgeladen”, waren de woorden van mijn klant afgelopen woensdag. Ze had zich voorgenomen om het thema zelfzorg na de vakantie anders aan te pakken…

 

Goed voor jezelf zorgen. Het lijkt zo makkelijk. Het klinkt zo makkelijk. Maar veel ondernemers hebben er moeite mee. Het werk gaat voor, zelfzorg is een luxe. Even een uurtje langer door, of twee of drie… Toch is het broodnodig om jezelf in topvorm te houden en je bedrijf te laten floreren. Maar wat is het precies? En hoe kun je het in de praktijk brengen in een situatie waar het werk nooit af is?

 

ZELFZORG: WAT IS HET?

De kern van zelfzorg ligt in de manier waarop je naar jezelf kijkt. Als onderdeel van je werk, betekent het dat je kijkt naar wat jijzelf nodig hebt om echt effectief te kunnen werken en jezelf te kunnen zijn. Dus het gaat veel verder dan alleen je fysieke gezondheid. Dit is er wel een onderdeel van, maar het is veel breder: je emoties, relaties, tijd, mindset en hulpbronnen komen er ook bij kijken.

 

DE GROETEN AAN MOETEN

Zelfzorg als ondernemer kan onbereikbaar voelen, maar het idee is niet om het nog drukker in je schema te maken of jezelf slecht te voelen als het niet lukt. Dat gebeurde mij vroeger weleens. Dan zei iemand: “je moet wel goed voor jezelf zorgen hoor”. Niet helemaal wat ik wilde horen, want dan dacht ik alleen maar: mens, snap je dan niet dat ik het heel druk heb en dat ik dat echt niet zomaar voor elkaar heb? Maar hiermee saboteerde ik mezelf alleen maar. Net alsof drukte een verantwoorde reden is om niet goed voor jezelf te zorgen, veel te werken, jezelf voorbij te lopen, etc. Het heeft te maken met de intentie die je hebt om zo goed mogelijk je werk te kunnen doen en je missie te kunnen vervullen. De ultieme vraag is dus: wie en wat kunnen mij ondersteunen bij het zo goed mogelijk doen van mijn werk?

 

INTEGREER HET IN JE DAG

Je kunt natuurlijk denken dat goed zelfzorg een privéaangelegenheid is, die niet zoveel met je werk te maken heeft. Maar dat is niet waar, het is juist iets dat je in je werkdag mag verweven. In loondienst zegt je baas op een gegeven moment ook dat je naar huis moet of dat het tijd is voor koffiepauze… Hieronder bespreek ik vijf manieren waarop jij het kunt toepassen. Let erop: zelfzorg is voor iedereen anders, dus gebruik deze lijst om zelf ideeën op te doen.

 

ZELFKRITIEK EN PSYCHOLOGISCHE VEILIGHEID

We zijn vaak zelf onze grootste criticaster. Wanneer we de neiging hebben om eindeloos door te blijven gaan of perfectionistisch te zijn, vraag jezelf dan af wat je een vriend zou adviseren om te doen in dezelfde situatie. Vaak twijfelen we te vaak aan onszelf, denken we dat iets gek of stom is… terwijl het echt wel het juiste is om te doen. Hoe dit in groepen werkt is interessant om te zien. Onderzoek van professor Amy Edmondson laat zien dat onze prestaties en de manier waarop we leren in groepen verbeteren wanneer er mensen zijn die ons accountable houden en er psychologische veiligheid is. (Bekijk hier haar TedTalk). Maar deze principes gelden ook wanneer je in je eentje werkt. Je weet namelijk vaak prima wat wel en niet goed is voor jezelf. Door je innerlijke criticus op afstand te houden en meer te luisteren naar je intuïtie, kun je de juiste omstandigheden creëren om beter om te gaan met twijfel en eindeloos doorgaan…

 

STA STIL BIJ JE SUCCESSEN

Wat heb je vorige week allemaal gedaan? De meeste mensen kunnen zich het niet herinneren omdat we het hebben afgekruist op onze to-do lijst en massaal doorgaan met de rest van de taken. Zet jezelf af en toe eens in de pauzestand en schrijf op wat er de afgelopen week, maand en kwartaal allemaal goed ging, wat je voldoening gaf en waar je echt trots op kunt zijn. Op deze manier blijf je verbonden met de doelen die je voor jezelf hebt gesteld, zowel op heel concreet niveau als bij je missie. Je weet dan namelijk precies of de acties die je onderneemt waarde hebben toegevoegd en succesvol zijn geweest.

 

WAARDEER JE TIJD

Ook al ben je zelfstandig en heb je geen collega’s, toch wordt er op een typische werkdag vaak van alles van je gevraagd. Door je mail en telefoontjes tussendoor lijkt het weleens of anderen jouw agenda bepalen. Steeds is er afleiding terwijl jij belangrijke zaken te doen hebt. Daarom is het goed om aan het begin van de dag te beginnen met vaststellen welke drie zaken jij vandaag  gedaan wilt krijgen. Op het moment dat er verzoeken komen van anderen, vraag jezelf dan af wat de impact hiervan is op jouw eigen prioriteiten. Pas dan bepaal je of je ja of nee zegt, in plaats van automatisch ja zeggen. Hetzelfde geldt trouwens voor je tarieven en je dienstverlening: zelfzorg betekent dat je jouw waarde, impact en bijdrage ook zelf op waarde schat.

 

ZORG VOOR EEN WARM BAD

Mensen om je heen verzamelen die je steunen is een belangrijk aspect van voor jezelf zorgen. Bedenk welke support jij om je heen nodig hebt. Wie geven je energie en wie laten jouw energie weglekken? Zorg voor grenzen naar de mensen die je veel energie kosten. Investeer in de mensen die je inspireren, motiveren en achter je staan. Zij zijn jouw tijd en energie waard. Dit geldt zowel in je privéleven als in je bedrijf. Zorg ervoor dat je mensen om je heen niet verwaarloosd doordat je teveel aan het werk bent. Gebruik tijd die anders nutteloos is (bijvoorbeeld wachttijd of reistijd) om vrienden en relaties te bellen en zorg dat je buiten je werk ook voldoende tijd vrijmaakt voor hen.

 

EEN GOEDE WERKOMGEVING IS HET HALVE WERK

Onze omgeving en werkplek hebben een groot effect op onze productiviteit. Ik ben zelf niet altijd even opgeruimd, maar merk dat ik lekkerder werk als het netjes is. Daarnaast heb ik meerdere kunstwerken hangen, bedankjes van klanten staan en inspirerende quotes op m’n whiteboard. Alles om ervoor te zorgen dat ik in een fijne omgeving werk. Zorg dat je af en toe je hoofd leegmaakt, door je bureau op te ruimen. Zet kunst, foto’s of andere illustraties neer die je inspireren en die je laten zien wat belangrijk is in het leven. Planten zijn ook erg goed! Laat je werkplek een reflectie van jezelf zijn. Niet alleen voel jij je er prettig door, onderzoek laat ook zien dat je er productiever van wordt….

 

LAAD JEZELF OP

Ons lichaam is het beste feedbacksysteem dat we hebben. Luister er dus goed naar en wees je bewust van je energieniveau. Ikzelf weet dat ik behoorlijk wat slaap nodig heb en dat ik ’s ochtends meer uitgerust ben als ik op tijd naar bed ga. Voor drukke professionals is voldoende slaap krijgen niet altijd makkelijk, maar het is belangrijk om je batterij ook even op te laden. Niet alleen in het weekend, maar ook gedurende de werkweek. Als vroeg naar bed gaan lastig voor je is, reserveer dan één avond in het midden van de week waarop dit kan. Zorg ook voor voldoende pauzes op een dag. Vroeger waren er weleens dagen dat ik geen enkele pauze had ingebouwd. De hele dag zat dan vol met afspraken, achter elkaar. Vind je het gek dat ik dan ’s avonds moe was? Kijk of je sommige vergaderingen lopend kunt doen en lunchafspraken kunt maken zodat je niet achter je laptop eet.

 

WAT NOU ALS HET NIET LUKT?

In tijden van stress is het moeilijk om goed voor jezelf te zorgen. Je hebt een bord vol werk en soms lijkt het alsof je blijft rennen in je hamsterwiel. Om te zorgen dat je het volhoudt, onderdruk je emoties en signalen van je lichaam. Alles om te zorgen dat je zo professioneel mogelijk overkomt. Maar dat is zelfsabotage. En vroeg of laat hebben mensen ook door dat je de schijn ophoudt. Dus niet handig om te doen! De manieren waarop we ons saboteren zijn talloos; uitstelgedrag, steeds hetzelfde rondje op internet, afleiding zoeken, of angst om maar bepaalde zaken af te maken. Vaak zijn we teveel bezig met wat anderen van ons vinden. Dan is het verleidelijk om in schaarste te gaan denken: wat als er niet genoeg is? Tijd, geld, etc.

 

CONTROLE

In al deze gevallen ben je de controle over jezelf en je bedrijf verloren. Je hebt niet de regie die nodig is. In plaats daarvan nemen angst, minachting voor kwetsbaarheid, controledrang en gevoelloosheid de boel over. Als dit het geval is, zorg dan dat je de controle weer terugpakt. Je leven wordt alleen maar drukker. Zelfzorg wordt alleen maar belangrijker. Door hier dagelijks tijd aan te besteden komt er weer meer plezier terug en kun je weer effectiever en uitgeruster aan het werk.

 

AAN DE SLAG MET ZELFZORG

Meld je hieronder aan voor een kosteloze strategische sessie. In deze persoonlijke sessie gaan we samen aan de slag met jouw doel. Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Dit gesprek is 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje