servet en tafellaken

Tussen servet en tafellaken

3 december 2019   |   door Annemieke Tissink

Dit spreekwoord heb je vast wel eens gehoord. En mogelijk is het zelfs in het verleden van toepassing op je geweest. Je bent te groot voor de ene groep en te klein voor de andere groep. Ja, dan val je dus tussen servet en tafellaken.

 

Vanochtend werd ik wakker met het nieuws dat veel jongeren tegenwoordig een eenmanszaak beginnen, dus alleen een bedrijf starten. En dat 70% daarvan ook weer mee stopt in 3 jaar. En dat heeft te maken dat ze weinig kennis hebben over hoe je een bedrijf doorbouwt na de startfase. Er is heel veel aandacht voor starters. Bijna elke provincie heeft wel subsidies voor starters en er zijn veel gemeentes die een ondernemershuis hebben waar ze starters helpen om op te starten.

 

Maar daar zit meteen het probleem. Want een onderneming starten is één. Eigenlijk misschien nog wel het makkelijkste gedeelte. Een onderneming duurzaam laten groeien zodat ‘ie er over 10 jaar nog is. Dat is echt andere koek. En de reden hiervoor is de benodigde kennis en het doorzettingsvermogen dat nodig is om te groeien.

 

Wij weten hier alles van, want dat is precies wat wij bij Puurst doen. Wij helpen juist die ondernemer die tussen servet en tafellaken zitten. Die al gestart zijn, maar die moeite hebben om duurzaam door te groeien. In dit artikel bespreek ik een aantal redenen waarom wij zien dat veel starters niet door groeien en daardoor ook nooit succesvol zullen zijn.

 

Gun factor

Veel startende ondernemers hebben de gunfactor op het moment dat ze gaan beginnen. Dan zijn er familie, vrienden, oud-collega’s en soms zelf de oude werkgever die het gunnen dat je een opdracht krijgt. Superfijn natuurlijk en lekker om zo een kickstart te maken. Niets mis mee. Maar na een tijdje raakt de gunfactor uitgewerkt. En dan ontstaat er paniek, omdat er geen nieuwe aanwas van klanten is.

 

Netwerken

Eén van de factoren die werden genoemd in het radio artikel is dat de startende ondernemers niet bouwen aan een goed netwerk. Dat zien wij ook. Want veel ondernemers hebben door de gunfactor en de opdrachten die ze hebben geen tijd om te netwerken. Ze vergeten letterlijk te bouwen aan hun netwerk. Een netwerk van potentiële klanten en samenwerkingspartners.

 

Marketing

En netwerken is onderdeel van je marketingstrategie. En dat is ook een groot probleem… Veel ondernemers zijn vooral heel inhoudelijk bezig. Bezig met het ontwikkelen van hun diensten. En heel druk bezig met hun website, etc. Super goed en belangrijk natuurlijk, maar niet essentieel. Het uitdenken en uitvoeren van een marketingstrategie die werkt en functioneert is veel belangrijker voor het succes van je bedrijf. En daarin werken aan een continue klantenstroom, ook op de momenten dat je het druk hebt en niet aan marketing toekomt. Dit vraagt om een systeem met de juiste stappen. Hierdoor voorkom je het een jojo effect in je bedrijf, van wel klanten en geen klanten hebben.

 

Strategische groei

Wat we ook vaak zien in deze fase bij onze klanten is dat ze niet goed weten hoe ze naar de tafellakenfase kunnen groeien. En dat is op zich niet raar. Je weet wat je weet. En het heeft geen zin om twee keer zo hard te gaan werken. Wil je echt verder doorgroeien, dan zul je een aantal dingen anders moeten gaan doen. Zoals kijken of je businessmodel anders kan. Het bouwen van team. Bedrijfsprocessen anders inrichten, etc, etc. Kortom dit vraagt om een goed plan en natuurlijk een excellente uitvoering hiervan.

 

Doorpraten

Zit jij ook voor je gevoel tussen servet en tafellaken? En heb je gevoel dat er meer in zit, maar weet je niet hoe je het kan bereiken? Heb je het idee dat je niet verder komt en tegen een plafond aan zit en zou je meer klanten willen hebben? Plan dan hier je APK gesprek in. Wij praten graag met je verder, waar jouw ondernemerskansen liggen en hoe je dat kan realiseren.

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje