Artikel

Vermijd de klussen met 0% rendement

10 december 2019   |   door Annemieke Tissink

Je kent het wel, de dagen waarop je to do lijst alleen maar langer lijkt te worden. Je bent continu bezig, de tijd vliegt voorbij maar aan het einde van de dag heb je precies niets uitgevoerd van wat je eigenlijk moest doen. In plaats van drie stappen vooruit, loop je nu achter de feiten aan. Het is een beetje alsof je winkeltje of bedrijfje aan het spelen bent, een leuk tijdverdrijf. Maar aan het einde van de dag schiet je er zo weinig mee op. Deze manier van werken is één van de meeste destructieve gewoontes van de ondernemer.

 

Tijd is het meest kostbare bezit dat we als mensen hebben. En toch valt het niet mee om hier het meest uit te halen. Sterker nog, veel van onze werktijd verkwanselen ondernemers aan zaken die hen 0,0 % verder brengen. En toch vermommen die dingen zich als heel belangrijk… lees verder om te ontdekken of jij ook je tijd verdoet. Je voelt je vaak wel enorm productief. Je bent lekker bezig. Met van die heerlijke klussen als je mailbox leegmaken, je kantoor opruimen, je bureau opnieuw indelen, je administratie reorganiseren, dingen overnieuw doen….

 

Dief van je portemonnee

Het zijn tijdvreters die een groot deel van je productieve tijd opslokken. En waar je niets voor terugkrijgt. Behalve misschien een productief gevoel. Zonde. Want het vraagt werkelijke inzet en middelen, net zoals werk dat je meer rendement oplevert. Waarom zijn we er dan toch zo druk mee? Let er maar eens op bij jezelf. Bijna altijd als je bezig bent met dit soort 0% rendement klussen, is dat omdat je wegloopt bij een taak die wel heel veel oplevert waar je helemaal geen zin in hebt. Zoals e-mails beantwoorden, dat acquisitie telefoongesprek, of het afmaken van een blog post waar je geen inspiratie voor hebt.

 

Vermomming

We doen het ook omdat het vaak wel voelt als zinvol. Al die administratieve taken, je kantoor opruimen, verdwaald raken in sociale media en lange vergaderingen. In je hoofd zijn ze belangrijk en dragen ze veel bij, maar veranderen op de één of andere manier van productief in destructief. Neem al die administratieve rompslomp als voorbeeld. Vanzelfsprekend is er een zeker aantal administratieve handelingen die je af en toe moet doen, zelfs als je de meeste handelingen uitbesteedt. Maar wanneer je er eindeloos mee bezig gaat wanneer je ze doet om productief werk te vermijden of wanneer je ze niet efficiënt aanpakt zijn het wolven in schaapskleding. Het kost je gewoon geld. Hetzelfde geldt voor social media en lange meetings. Beide zijn noodzakelijke componenten van zakendoen, maar wanneer het van strategisch verandert in sociaal, dan wordt het een enorme tijdsverspilling.

 

Wil jij dit voorkomen?

Hier zijn 3 tips voor het vermijden van werk dat niets oplevert:

 

1 Stel dagelijkse doelen
Het is één van de beste manieren om te vermijden dat je jouw tijd verdoet aan dingen die niet bijdragen. Maak deze dagelijkse doelen zo specifiek mogelijk, kies SLECHTS 3 tot 6 kerntaken om te doen (en af te maken). Beschouw ze als concrete deadlines, niet als abstracte wensen of dingen die je misschien wel wilt doen.

 

2 Werk met een planner
Plan als je werk in je agenda. En geef die agenda de taak van time manager. Verdeel je takenlijst over je time manager en doe exact wat jouw time manager je zegt te doen. Dat houdt in dat je werkt in blokken van tijd zonder afleiding. Reserveer slechts één of twee keer per dag tijd voor reactief werk als e-mail checken en social media updates.

 

3 Herken je valkuilen
Herken welke soorten 0% rendement projecten jou van je productieve werk weglokken. Ben jij een chronische opruimer? Ben jij verslaafd aan sociale media? Check jij jouw e-mail elke keer als je bliep hoort? Houd jij erg van nakletsen na meetings of telefoongesprekken? Zorg dat jij je er bewust van bent. Dan kun je ook eerder ingrijpen. Let op wanneer en waarom je verleid wordt om jezelf hierin te verliezen. Vaak is het omdat je iets vermijdt – een taak die je niet fijn vindt om te doen of waar je bang voor bent. Geef er niet aan toe! Houd vast aan de productieve taken en beloon jezelf zodra je die af hebt.

 

Jij kunt dit! Ik weet het zeker. Ga efficiënt om met minder belangrijke taken. Delegeer, vereenvoudig, automatiseer waar je kunt…

Veel succes!

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje