vivalaveerkracht

Viva La Veerkracht in 2021

11 januari 2021   |   door Annemieke Tissink

We zijn nu bijna twee weken in 2021 en veel mensen hoopten dat na 2020 dit HET jaar zou worden dat dingen weer beter werden. Na een bestorming van het Capitool in de USA, een verlenging van de lockdown en nieuwe mutaties van Tante Cor lijkt het er nog niet heel erg op. MAAR: dat betekent niet dat dit niet alsnog zo kan zijn. Alleen er is iets heel belangrijks voor nodig: veerkracht. Niet per se voor dit jaar, maar vooral voor het ondernemerschap.

 

Elke ondernemer kan het je vertellen: het is bijna onmogelijk om al je plannen in één keer te laten slagen. Die nieuwe strategie die je wilde proberen werkt nog niet zoals je wilt. SH*T. Dat nieuwe teamlid is toch niet de juiste match voor je bedrijf. SH*T. Je kunt nog steeds geen live meeting met je klanten plannen voor die training en dus wordt hij weer uitgesteld. SH*T. En nu? Veerkracht is het essentiële ingrediënt dat je verder helpt.


Sinds het moment dat ik ben begonnen als ondernemer (nu 15 jaar geleden), kwamen deze uitdagingen ook bij mij regelmatig voorbij. Ik heb vaak op het moment gestaan om op te geven, om te stoppen met een project dat niet lekker genoeg liep voor mijn gevoel. Ik heb zelfs regelmatig gedacht: Ik stop met dat hele ondernemerschap. Gelukkig heb ik dat nooit gedaan. Ik stond wel op het punt te gaan solliciteren. De brief lag al klaar.

 

Tot het moment dat ik de radio aanzette. 
Ik hoorde een nummer van Aaliyah en de tekst leek over mij te gaan. Het was precies wat ik nodig had:

 

“If at first you don’t succeed (first you don’t succeed),
Dust yourself off, and try again
You can dust it off and try again, try again
Cause if at first you don’t succeed (first you don’t succeed),
Dust yourself off, and try again
You can dust it off and try again, dust yourself off and try again, try again”

 

Viva la Veerkracht

Veerkracht is het vermogen om door te gaan. Om door te zetten bij tegenslag en terug te komen na een mislukking. Veerkracht is een vaardigheid die je kunt leren en versterken. Ondernemers zijn uit noodzaak experts in veerkracht. Als je iets gaat doen wat je nog niet eerder hebt gedaan, leer je al snel te worden met tegenslag. Maar de belangrijkste bron van de veerkracht van ondernemers is niet de noodzaak. Het is het geloof in zichzelf en de missie die ze hebben.

 

Veerkracht en geloof in je missie/jezelf zijn belangrijke factoren op de weg richting je doelen in 2021. Niet alleen voor startende ondernemers, maar elke leider en ondernemer loopt tegen problemen of uitdagingen aan. Hoe succesvol ook, nooit gaat alles 100% zoals bedacht. Je overwint in die situaties door veerkracht en geloof in je missie. Hoe moeilijk ook.

 

Maar dat is niet makkelijk. Ik ben zelf enorm positief, maar dat betekent niet dat ik de realiteit en de uitdagingen die deze met zich meebrengt ontkent. Zeker in de huidige stand van zaken in de wereld. Maar, om met de woorden van Henry Ford te spreken: “Whether you think you can or you can’t, you’re right.” Je wint geen race die je verwacht te verliezen. Je kunt geen succesvol product maken als je stopt met ontwikkelen omdat de eerste versie niet werd zoals je wilde. En je kunt geen uitdagingen overwinnen als je ervan overtuigd bent dat je niet hebt wat ervoor nodig is om vol te houden.

 

Dus als je dit herkent, heb ik de volgende opdracht voor je:

 

1 Geef nooit op!

Als het even zwaar is, je marketing niet zo lekker loopt of je te weinig resultaat ziet: ga door! Kies een andere aanpak. Kijk naar wat succesvolle mensen doen en laat je daardoor inspireren. Maak af wat je steeds maar uitstelde, bijt door de zure appels heen. Zoek steun bij anderen, zoals een mentor of een marketingcoach. Wat je ook doet, geef niet op

 

2 Wees je bewust van de waarde die je levert

De enige bedrijven die blijven voortbestaan, zijn bedrijven die problemen van mensen oplossen. Jij maakt het leven van iemand anders beter of makkelijker door het werk dat je doet. Dat probleem kan zelfs de reden zijn waarom jij jouw bedrijf bent begonnen. Dat is het belangrijkste om te onthouden. Je hebt je bedrijf niet alleen om geld te verdienen. Want als dat lastig wordt, geef je zo op. Je hebt je bedrijf om waarde te leveren met de oplossing die jij hebt voor het probleem van je klanten. En als het dan lastig wordt, moet je steeds weer terug naar je toegevoegde waarde en het waarom van je bedrijf.  Jouw geloof in de oplossing die jij levert maakt niet alleen dat je het kunt verkopen aan je klanten, maar ook dat je deze aan jezelf kunt verkopen wanneer je uit het veld geslagen wordt door tegenslag. De kosten van falen zijn hoog. Maar de kosten van te vroeg opgeven, aan de vooravond van succes, zijn zelfs nog hoger. Dus zeg: “Ik denk dat ik het kan”, en waarschijnlijk is dat ook zo.

 

3 Omring jezelf met positieve inspiratie

Er zijn altijd mensen die je verder de put in kunnen praten. Die de hele dag het nieuws aan hebben staan, alleen nog maar praten over het virus. Die niet snappen wat jouw oplossing betekent voor anderen. Deze mensen ga je vermijden. Als je ermee getrouwd bent gaat dat wat lastig, maar dan heb je nieuwe mensen in je leven nodig die je positieve energie geven.

 

Of print de volgende quotes uit en hang ze bij je werkplek (en misschien op je badkamerspiegel of op de achtergrond van je telefoon zodat je ze vaker ziet..) Leen de veerkracht van degene die je voorgingen:

  • “Great works are performed not by strength, but by perseverance” – Samuel Johnson
  • “Success seems to be largely a matter of hanging on after others have let go.” – William Feather
  • “Never quit, don’t ever, ever quit. Recognize that stopping now, regrouping to try a new approach isn’t quitting. If you quit you’ll regret it forever.”- Rudy Ruettiger
  • “Let me tell you the secret that has led me to my goal. My strength lies solely in my tenacity.” – Louis Pasteur
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje