vrijheid als ondernemer

Vrijheid als ondernemer

5 mei 2020   |   door Annemieke Tissink

Vandaag vieren we 75 jaar vrijheid. Een enorm mooie mijlpaal voor ons land en voor de toekomst van iedereen die hier leeft. Toch is het vreemd, want door de crisis voelt het niet perse als vrijheid. We zitten vast in huis, zelfs al zijn we vrij. Hetzelfde geldt voor veel ondernemers. Vrijheid is de nummer een reden dat ze starten met hun bedrijf. Maar in de praktijk werken ze meer uren dan in loondienst, voor minder geld en met meer stress. Auw… Je bent vrij, maar zo voelt het dus niet perse altijd.

 

Toch is er een vorm van vrijheid die we allemaal hebben, die vorm van vrijheid werd in de Tweede Oorlog enorm werd geschaad: de vrijheid om jezelf te zijn en te laten zien. Vrijheid van expressie en autonomie. Een belangrijke vorm van vrijheid, de basis van ons bestaan en voor veel ondernemers de basis van hun bedrijf. Alleen zie ik om me heen dat we (juist in tijden van Corona, waarin andere vormen van vrijheid worden ingeperkt) we deze vrijheid allemaal wel wat meer kunnen laten zien.

 

Vrijheid en vertrouwen bouwen

Ik ontdekte in de afgelopen jaren dat hoe meer ik echt mijzelf liet zien, kwetsbaarder durfde te zijn en mijzelf zichtbaar maakte op een authentieke manier, hoe meer mensen zich aangetrokken voelde tot ons bedrijf. Ik hoor vaak terug van mensen: “Annemieke, jij bent zo jezelf. Je laat geen perfect beeld zien, maar juist iemand aan wie ik me kan spiegelen en optrekken. Daarom vertrouw ik je. Daarom wilde ik graag met je werken.” Er is niets fijner dan horen dat mensen je vertrouwen en een goed gevoel bij je hebben.

 

Hieronder deel ik vijf manieren om de vrijheid meer jezelf te zijn in je bedrijf en je marketing in te zetten, zodat er meer mensen zijn die zich verbonden voelen met jou en klant bij je worden, zodat je meer omzet genereert en je bedrijf laat groeien. En zo is ondernemerschap ineens nog meer vrij geworden.

 

1 Wees niet te bang om kwetsbaar te zijn

Ik weet niet of je ooit in loondienst bent geweest. Ik maar kort (zes maanden uitzendwerk…) Wat me daar opviel (en wat ik ook terug hoor in de verhalen van anderen) is dat het not done is om fouten te maken. En als je een fout maakt, dat je er dan liever niet open over bent. Mensen schamen zich voor fouten die ze maken. Ze voelen zich er schuldig over. Terwijl iedereen het doet. Iedereen maakt fouten. Ik in elk geval wel. In je bedrijf is het juist prettig om die kwetsbaarheid te kunnen delen met anderen. Mensen houden van mensen, vooral als het echte mensen zijn. Geen perfecte poppetjes die nep overkomen. Ik was nog net voor Corona op een congres en de spreekster daar riep dit gevoel op bij de mensen in de zaal. Op het podium lachte ze de hele tijd, daarbuiten keek ze alleen maar erg chagrijnig. Dit bouwde niet aan vertrouwen, in tegendeel. Natuurlijk is het belangrijk om goed over te komen, hang je niet al je vuile was buiten. Professionaliteit is erg belangrijk. Maar durf af en toe ook gewoon een klein beetje kwetsbaarheid te laten zien.

 

2 Leren van jouw fouten

Ik hoor het al jaren. Gisteren nog in een coachingsgesprek. “Oh, ik vind het zo fijn dat je ook gewoon vertelt wat er bij jullie niet altijd goed ging Annemieke.” Eerst vond ik dat lastig omdat ik bang was dat mensen zouden twijfelen aan onze expertise, maar wat ik merkte is dat als je open bent mensen ook eerder hun verhaal aan jou durven doen. Ik sta als expert liever niet op een voetstuk, maar naast de mensen die ik begeleid. Er is geen marketing paradijs. Het blijft altijd in beweging, altijd in ontwikkeling. Het is altijd een kwestie van testen, fouten maken en ontwikkelen. Dat is jouw vak vast ook zo. Durf het te delen, deel je ervaringen. Vertel over je uitglijders. Hierdoor bespaar je hen deze momenten.

 

3 Marketing gaat over mensen

Als je ons bedrijf een beetje kent, weet je dat wij houden van mensen. Van menselijkheid. Eén van onze kernwaarden is zelfs liefde. Dat klinkt misschien gek, maar het is wel zo. Of ik je nou ontmoet heb of niet, jij en ik zijn als ondernemer uit hetzelfde hout gesneden en daar houd ik van. We zijn misschien wel heel anders, maar beide hebben we de drijfveer om iets te betekenen voor anderen met ons werk. Wij houden van mensen die de wereld beter willen maken. Die voegen iets toe. Daar geef ik om. Daarom wil ik naar buiten met mijn bedrijf om die mensen te bereiken. Als je iets op je website zet, een blog schrijft of een video maakt, laat dan zien dat je om je potentiële klanten geeft. De ander zal voelen dat je het meent en misschien zelfs wel geraakt worden door wat je hem/haar te vertellen hebt. Dat is wat marketing ook kan doen…

 

4 Wees jezelf

Als je als mens vol humor bent. Wees dan ook grappig in je marketing. Als je liefdevol bent, wees dit dan ook in je marketing. Als je heel gul of hulpvaardig bent, deel dan ook uit in je marketing. Een mooi voorbeeld hiervan vind ik Marie Forleo. Zij laat echt haar humor doorwerken in haar video’s; zelfs met pruiken, dansen en sketches. Briljant! Kijk naar jezelf en wat jij meer kunt delen in je marketing. Hoe meer jij jezelf bent, hoe meer ideale klanten er op jou afkomen. Omdat ze met JOU willen werken.

 

5 Blijf integer

Als je authentiek wilt zijn (en ook zo wilt overkomen), dan is het belangrijk om oprecht te zijn en integer in je marketing. Dat betekent dat je zegt wat je doet en doet wat je zegt. Ook als niemand kijkt. Mensen zien dat. Ze weten misschien niet of jij altijd de waarheid spreekt, maar vaak ‘voelen’ ze het wanneer iets niet klopt. Dus denk niet: ze zien dit toch niet, dus er is niets aan de hand. Mensen die ‘nep’ overkomen, hebben het zwaar als ondernemer. Wanneer je authentiek bent en eerlijk over hoe je in je bedrijf en leven staat, dan zullen mensen je vertrouwen, klant bij je worden en je aanbevelen bij anderen. Ze komen zelfs steeds weer bij je terug.

 

Ik hoop je met deze blog mee te geven dat je altijd de vrijheid hebt om jezelf te zijn. En hoe spannend en kwetsbaar dit soms ook voelt, het is voor veel ondernemers JUIST de stap die nodig is om uiteindelijk ook financieel meer vrijheid te gaan ervaren. Hoe kun jij in de komende week deze vorm van vrijheid vertalen naar jouw marketing? Ik ben benieuwd!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje