WAT JIJ GEMEEN HEBT MET STARBUCKS

27 augustus 2018   |   door Annemieke Tissink

Afgelopen week was ik bij Starbucks. Ik moest een tijd wachten op mijn trein en kwam daar om tijd te doden en koffie te drinken. Terwijl ik stond te wachten op mijn Amandel Chai Latte viel me iets op. Er lag een dikke map met hierin de processen en activiteiten van Starbucks achter de toonbank en een van de jongens die er werkte werd overhoord. Hoe maak je een Caramel latte? Wat gaat er in de Mango smoothie? Alles moest hij stap voor stap kunnen omschrijven. En hoewel het misschien lijkt alsof dit niets met jouw bedrijf te maken heeft, is dit wel degelijk zo. In dit artikel vertel ik je waarom.

 

Wanneer je jouw bedrijf bouwt, is het makkelijk om te verdwalen in je werk. Je bent bezig met je klanten en hier ligt je focus. Je werkt veel, maar krijgt niet altijd zoveel betaald als je zou willen. Alleen hoe breng je hier nu verandering in? Je bedrijf zal winstgevender worden wanneer je zelf tijd kunt besteden aan de juiste strategieën uitdenken en de implementatie aan iemand anders kan uitbesteden. Ik zie wekelijks ondernemers die goed zijn in ideeën genereren, alleen nooit toekomen aan een goede uitvoering omdat ze alle ballen alleen in de lucht proberen te houden. Je hebt immers ook nog je mailbox die leeg moet, verslagen die moeten worden uitgewerkt, je marketing waar je tijd aan wilt besteden… Er is geen tijd over voor de verbetering van je bedrijf.

 

Onze tip: ontwikkel een document met hierin alle activiteiten in je bedrijf en gebruik dit als hulpmiddel om deze activiteiten te systematiseren. Zo kun je op termijn veel van die activiteiten uitbesteden aan anderen die dit sneller en goedkoper kunnen dan jij. Hieronder deel ik zaken waar je rekening mee moet houden:

 

1. Alle activiteiten in je bedrijf zijn een proces

Een proces is een serie met stappen, ze beschrijven een activiteit van het begin tot het einde. Ieder bedrijf heeft taken en activiteiten die terugkomen. Ze staan herhaaldelijk op je to-do lijst. Onderzoek welke dit zijn voor jouw bedrijf:

  • Maak een lijst van alles dat je doet
  • Maak van deze lijst korte actieplannen met duidelijk stappen
  • Bekijk wanneer een taak terugkomt, is dit dagelijks, wekelijks, maandelijks, ieder kwartaal, jaarlijks of nog weer anders?
  • Bekijk wie wat moet doen in het bedrijf, jijzelf of kun je er iemand voor aantrekken?
  • Ga als de taken zijn verdeeld alle taken (laten) inplannen en bijhouden zodat je weet dat alles gebeurd
  • Overleg regelmatig met de mensen die met je meewerken

Wanneer je zo’n serie met stappen uitschrijft kom je er vaak al snel achter dat je het eigenlijk efficiënter kan aanpakken. Bekijk welke stappen er niet logisch zijn, welke stappen er uit het proces kunnen en hoe je dit kunt aanpakken. Test dit en maak het proces uiteindelijk zo logisch dat iemand anders het stappenplan ook kan volgen en die taak eventueel van je over kan nemen.

 

2. Je bent informatie manager

We leven in een tijd waar de kennis en informatie ons om de oren vliegt. Het grootste gedeelte van het werk van dienstverlenende ondernemers gaat om de verwerking van informatie. Het komt je bedrijf in, je moet er iets mee, het gaat je bedrijf weer uit. Vaak komt hier techniek bij kijken, soms ook niet. Ik ben zelf iemand die informatie het liefst op papier verwerkt. Of het nu op flapover vellen is of gewoon ouderwets met pen in een van mijn talloze boekjes. Weer anderen gebruiken allerlei verschillende apps en programma’s om hun informatie te verwerken. Het maakt niet zo zeer uit hoe je het doet, het is wel belangrijk om te kijken hoe je die informatieverwerking zo gestroomlijnd en handig kunt laten verlopen.

 

3. Je bedrijf runnen is een teamsport

Ik vergelijk ondernemers vaak met topsporters, maar veel van hen voelen zich dan vooral een solo-sporter. Toch is zelfs een klein bedrijf van een ZP’ers een bedrijf waar een team bij nodig is. Het is vaak niet genoeg dat jij als ondernemer bouwt aan het bedrijf. Iedereen die erbij betrokken is, moet zich ook echt betrokken voelen. Je boekhouder is niet alleen degene die met je cijfers aan de slag gaat; hij moet ook je visie snappen om echt goed te kunnen bijdragen aan jouw succes. Hij moet met je mee kunnen denken, het liefst in de richting van jouw doelen en ambities. Hetzelfde geldt voor webbouwers, tekstschrijvers, virtueel assistenten, etc. Iedereen heeft z’n rol in jouw succes. Bij Starbucks is dit natuurlijk letterlijk zichtbaar, maar voor jou als ondernemer is het ook belangrijk om je hier bewust van te zijn.

 

Wil je hier hulp bij? Geef je dan hier op voor een gratis strategische sessie met één van de strategen bij Puurst. Wij helpen je graag met je doelen en kijken mee naar wat ervoor nodig is om ze te realiseren!

 

Veel succes!

Wil je gratis ons magazine ontvangen?

Iedere week publiceren we een online magazine, boordevol inspirerende artikelen, podcasts, interviews en tips.

[wpforms id="880"]

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voortaan sturen we je wekelijks gratis tips en inspiratie om je bedrijf te laten groeien. Voor meer info bekijk de privacyverklaring .

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje