experiment

Wat nou als…

18 januari 2021   |   door Annemieke Tissink

2021 is een paar weken onderweg en ik zie al op vele plekken dat ondernemers hun doelen aan de wilgen hangen. Hoe vaak heb jij gedacht in de afgelopen week: Moet ik dit wel doen? Moet ik dit risico wel nemen? Wat zullen anderen ervan denken? Wat als het misgaat? Nou… wat als?

 

Wat gebeurt er echt als jij die nieuwe dienst in het leven gaat roepen? Wat gebeurt er echt als jij die nieuwe potentiële klant gaat benaderen? Wat is het ergste dat er kan misgaan? In je hoofd heb je de verhalen al bedacht. De nee die je niet wil horen, de mislukking die er kan ontstaan. Ze zijn in je gedachten levensecht. Die wil je koste wat kost vermijden. En dus ga je terug. Laat je het plan voor wat het is. Focus je op dingen die je aandacht vragen en belangrijk lijken, maar eigenlijk niet zijn waar je hart sneller van gaat kloppen. Laat je je afleiden door dingen op het internet te zoeken, op social media te scrollen en tijd vliegt voorbij.

 

Hoe wil jij terugkijken op je januari? Als een maand die er gewoon was, waarin alles z’n gangetje ging? Een maand waarin je een investering niet durfde te doen omdat je bang was geld te verliezen? Waarin je wel begon aan iets, maar net zo snel weer terugkrabbelde?

 

Make it count

Of wil je zorgen dat het een maand was waarin je jouw grenzen verlegde, jezelf stretchte om te bereiken wat je ten diepste wilde doen. Make it count. Tijd is geen eindeloze bron. Het kan niet worden terugverdiend. Dat doel heb je niet voor niets in je hoofd… het dient ergens voor. Niet eens per se alleen voor jezelf. Niet eens per se omdat je omzet nodig hebt. Het is omdat je weet dat het anderen ook echt verder gaat helpen.

 

Iedereen kan het leren

Ik geloof dat iedereen het in zich heeft om te doen wat ervoor nodig is (of om te leren wat ervoor nodig is) om onze grootste doelen te bereiken. En dat begint met het commitment om er echt voor te gaan. Het zijn niet de mensen die het slimste zijn of die de grootste voorsprong hebben die bereiken wat ze willen. De mensen die succesvol zijn in hun bedrijf en in het leven in het algemeen, zijn de mensen die de uitdaging aangaan. Die het zien als een experiment. Denk aan Thomas Edison die zei: “I have not failed. I’ve just found 10,000 ways that won’t work.”

 

Experimenteren kun je leren

Zie je doelen als een experiment, als iets dat vooral een voordeel kan gaan hebben als het je lukt, maar dat wanneer het niet meteen lukt is er niets verloren. Ik kan je vertellen, dit is in het begin best moeilijk om te doen. Onbewust ga je toch vaak weer terug naar de modus van alle dag. Het vraagt je om anders naar de wereld kijken. In plaats van te denken “Nou, zo is het nou eenmaal”, denk je: “wat kan ik doen om het beter te maken?”

 

Geen status quo

Er zijn ongelooflijke verhalen van mensen die een risico namen, die een onmogelijk doel stelden en nieuwe, innovatieve ideeën gebruikten om de problemen op te lossen die op hun pad kwamen. En ze bleven eraan werken om het te bereiken. We kennen allemaal wel onze eigen succesverhalen, van mensen dichtbij of verder weg. Zij zagen hun doel als iets dat zou bijdragen aan de wereld. En ook al lukte het niet meteen, ze pasten zich aan. En dat kun jij ook: de mindset ontwikkelen die je in staat stelt om steeds weer oplossingen te zien in plaats van gesloten deuren richting je doel. Bekijk hieronder bijvoorbeeld de Apple reclame waarin deze mensen worden geëerd.

Denk niet zwart/wit

Er is geen zwart/wit wereld. Er is niet alleen maar ja en nee. En dat geldt ook voor datgene wat jij je hebt voorgenomen. Blijf steeds creatief denken, kijk of je steeds nieuwe opties kunt verzinnen die je dichterbij je doel brengen als iets niet werkt. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Als één van hen lijkt afgesloten, ga je ook niet weer terug naar huis. Dan zoek je een nieuwe weg. Laat een obstakel een kans zijn om een nieuwe route te vinden richting het doel.

 

Kans maken op een coachingssessie van 1,5 uur om richting je doelen te komen? Klik hier om onze enquete in te vullen over je doelen bereiken.

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje