Artikel2020

Welk scenario schrijf jij voor 2020?

26 november 2019   |   door Pieter Henzen

Afgelopen vrijdag gaf ik de masterclass: 2020, jouw beste ondernemersjaar ooit! Er waren 25 enthousiaste ondernemers aan boord. Letterlijk want we zaten namelijk op het schip de MS De Ooster – Schelde. Deze ondernemers hebben in een dag heel gefocust gewerkt onder mijn bezielende leiding aan hun jaarplan. En daarmee verlieten ze aan het einde van de dag het schip en stapte ze op de kade met hun concrete plannen voor 2020 met de daarbij behorende acties. Super waardevol natuurlijk. Een ding is heel duidelijk, deze ondernemers zijn klaar om van 2020 hun beste ondernemersjaar ooit te maken.

 

En mijn filosofie is dat wanneer je dit elk jaar doet, je daarmee je mooiste ondernemersleven ooit creert.

 

Heb jij je plannen voor 2020 al klaar? Nog niet? Lees dan snel verder hoe jij dit alsnog kan doen en kan zorgen dat voor jou ook 2020 je beste ondernemersjaar ooit gaat worden!

 

Scenario schrijven

2020 staat voor de deur en daarmee begint een nieuw jaar en een nieuw ondernemersjaar met allemaal kansen en mogelijkheden. Je zou kunnen zeggen dat je kan beginnen met een nieuw canvas. Net als een schilder, die aan een nieuw schilderij begint. Of een schrijver met een compleet blanke pagina. En zo kan jij ook beginnen aan nieuw hoofdstuk van je ondernemersreis.

 

Het wordt dus tijd dat jij het scenario gaat schrijven voor 2020. Hoe gaat je ondernemersjaar eruit zien? Denk niet dat je geen goede scenarioschrijver bent, want je weet ook dat dat niet waar is. Wij mensen zijn juist hele goede scenario bedenkers. Denk maar eens hoe je erin staat als er iets tegen zit. Wat zijn dan de doemscenario’s die bij je opkomen? Die kunnen we vaak wel bedenken. Dit is de negatieve variant. Maar de positieve variant is dat jij kan bepalen hoe het eruit ziet. Als je niet tegen werd gehouden door je beperkende overtuigingen en je “ja maren”, je verleden, vrienden, familie en jezelf. Hoe zou je dan willen dat 2020 er qua business uit gaat zien? Dit is de eerste opdracht.

 

Thema’s filteren

Als je scenario voor 2020 hebt beschreven. Dan is het goed om daar nog een keer door heen te gaan en te lezen hoe goed 2020 gaat worden. En alvast in die energie te komen. En wat je zult zien is dat er thema’s zijn. Dingen die je wilt bereiken. Arceer deze thema’s en schrijf die nog een keer op een schone pagina. Als je dat hebt gedaan dan heb je eigenlijk de focus thema’s voor 2020. De dingen waar je op gaat focussen. En dit kan natuurlijk van alles zijn, want het is jouw scenario. Wie weet komt het dat boek nu echt eens uit wat je altijd al had willen schrijven. Of ga je eindelijk die workshop geven en niet aan 10 mensen maar aan 100 mensen. Wat het ook is.

 

Thema naar doelen

Nu je de thema’s hebt, kun je die gaan vertalen naar doelen. En ik wil dat je hierin minimaal 8 en maximaal 12 doelen creëert. Wat wil je bereiken? Pak elk thema bij de kop. Schrijf het op en schrijf daarachter de de doelen die je hierin wilt bereiken. Ja, ga dat maar doen. En niet te bescheiden. En als je er minder dan 8 hebt, dan kun je je afvragen of je scenario wel uitdagend genoeg is. Is het een scenario wat wel oké is, of is het scenario wat er echt voor gaat zorgen dat 2020 jouw beste ondernemersjaar wordt?

 

En de andere kant kan ook waar zijn, dat je meer dan 12 doelen hebt. Dan heb je wat anders te doen, namelijk, kill your darlings. Kortom bepaal welke doelen voor jou echt het verschil gaan maken en ervoor gaan zorgen dat 2020 jouw beste ondernemers jaar ooit gaat worden.

 

Check again

Nu je jouw doelen hebt is het belangrijk dat je doelen ook echt goed gefundeerd staan. Want alleen die doelen die voldoen aan 7 voorwaarden, dat zijn ook doelen die echt gehaald gaan worden. Dus dit is een serieuze zaak. Dus pak je 8 tot 12 doelen erbij en leg ze eens langs de volgende meetlat en kijk of ze voldaan aan deze 7 voorwaarden. En zo niet pas ze dan hieraan aan!

 

1. Specifiek, zo geef je focus aan je efforts.

2. Meetbaar, om je progressie te kunnen peilen.

3. Actiegericht, om het zo praktisch mogelijk te maken.

4. Risicobereid, om buiten je comfortzone te komen.

5. Tijdsgebonden, zodat je weet wanneer je het bereikt wil hebben.

6. Energie gevend, om je gemotiveerd en geïnspireerd te houden.

7. Relevant, om te voorkomen dat het doel conflicteert met andere dingen in je leven, waarden en andere doelen.

 

Ready, steady, plan!

Oke, nu je 8 tot 12 doelen helemaal klaar hebt komt het belangrijkste! Namelijk wanneer bepalen wanneer je ze hebt gerealiseerd. Dus bepaal per doel in welk kwartaal je ze gerealiseerd hebt. Maar er is een regel. En dat is dat je niet meer dan 3 doelen per kwartaal mag hebben. En de reden is heel simpel – FOCUS. Want veel ondernemers hebben de neiging, omdat alles belangrijk is en ze veel energie hebben voor het nieuwe ondernemersjaar, om de 12 doelen in kwartaal 1 van 2020 te plannen. Maar dat gaat niet werken. En bedenk we zijn nog steeds bezig om te werken aan je beste ondernemersjaar ooit!

 

Waarom is het belangrijk?

Dit is een hele goede vraag. Waarom is het belangrijk voor jou? En deze vraag moet jij jezelf stellen voor elk doel dat je bedacht hebt voor 2020. Want als je weet waarom het belangrijk is, dan heb je ook meteen de motivatie te pakken om eraan te werken. Dus ja, je voelt hem natuurlijk al aankomen… Schrijf bij elk doel op waarom het zo belangrijk voor je is om dit doel te realiseren. En het kan zijn dat je merkt dat je motivatie voor dit doel wat middelmatige reactie geeft. Als dat het geval is, dan is de vraag of je doel aan alle 7 eigenschappen van het SMARTER principe voldoen. Zorg dat je doelen hebt, waarin voor jou de motivatie zo belangrijk is om die te halen, dat je zeker weet dat als je dat doet dat 2020 jouw beste jaar wordt.

 

En Actie!

Tja, je dacht al dat je er was, maar nee. Je bent nog een heel belangrijk component vergeten, namelijk actie! Elk doel wat je hebt beschreven vraagt om een trein van acties. En alleen als je die acties uitvoert, dan realiseer je pas echt het doel. Dus ja, voor jou is er nu ook actie. En die actie, is bepaal per doel, welke acties moeten eruit gevoerd worden om het doel te realiseren. En nee, niet in algemeenheden dit doen, echt heel concreet. Als het betekent dat je een nieuwe pen moet kopen om je doel een stap dichter bij te brengen, dan is dat een actie!

 

Diepe buiging

En als je dat hebt gedaan, dan zeg ik diepe buiging! Je hebt net je jaarplan voor 2020 vorm gegeven en daarmee de basis gelegd voor je beste ondernemersjaar ever! Hoe cool is dat! Nee, daar moet je niet licht over denken. Je hebt letterlijk je eigen werkelijkheid gecreeerd en gezorgd dat 2020 een ongelooflijk ondernemersjaar gaat worden. Ik feliciteer je daar van harte mee en wens je ongelooflijk veel plezier met de uitvoer daarvan!

 

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje