Artikelmarketingplan

What’s the plan?

Hoe ga jij nieuwe klanten naar je toehalen?

8 juni 2020   |   door Annemieke Tissink

Wat ik vaak zie gebeuren bij ondernemers is dat ze het af en toe heel druk hebben en dan ineens niet meer. Dan ligt alles stil en hebben ze weinig klanten. Afgelopen maanden kwam het door Corona, maar daarvoor (en daarna) is de reden hiervoor vrij eenvoudig, ze zijn niet consistent bezig met de marketing van hun bedrijf. En dus ook niet consistent zichtbaar. Ze laten zich leiden door de waan van de dag, de klanten die ze op dat moment hebben en focussen hier vooral op. En ineens zijn al die klanten weg en blijf je zitten zonder nieuwe aanwas. Veel van hen gaan dan pas weer aan de slag met klanten werven en dan is het te laat…

 

Een plan maken voor klantenwerving; het is heel normaal, maar veel ondernemers vinden het volstrekt onnodig. Ik ben het er niet helemaal mee eens. Ik ben het ermee eens dat een omslachtig en algemeen geformuleerd plan van 20 pagina’s niet gebruiksvriendelijk is en je niet heel veel inzichten geeft in je dagelijkse marketingactiviteiten. Een goed plan is daarentegen wel een manier om structuur te geven aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Het voorkomt dat je ad hoc beslissingen neemt die niet passen je bedrijf en helpt je stapsgewijs jouw doelen te bereiken. Bij het maken van je plan geldt: Keep is simple!

 

What’s the plan?

In zo’n plan kunnen tientallen onderdelen besproken worden. Als je op Google gaat zoeken, vliegen de voorbeelden je om de oren. Het nadeel is dat dit vaak marketingplannen zijn die gericht zijn op grotere bedrijven. Als kleinere ondernemer is een aantal onderdelen niet relevant. Hieronder bespreek ik de onderdelen die op z’n minst in moeten zitten.

 

Resultaat van jouw product of dienst

In eerdere artikelen heb ik aangegeven dat klanten resultaat kopen, geen proces. Daarom is het voor je marketing enorm belangrijk om een duidelijk overzicht te hebben van de resultaten van jouw product of dienst. Wat levert dit een klant op? Wat is het doel ervan? Zorg dat je dit kort kunt samenvatten in krachtige zinnen.

 

Concurrentie?

Zelfs al heb je een kleiner bedrijf, ondernemen doe je nooit alleen. Er zijn veel spelers in het veld om je heen. Eén van die spelers is je concurrent. Je concurrentie bestaat uit andere bedrijven die hetzelfde doen als jij, en/of hun klanten halen uit dezelfde vijver met potentiële klanten waar jij uit vist. Je verliest dus mogelijk klanten aan deze groep. Het is belangrijk om als ondernemer regelmatig een concurrentieanalyse uit te voeren.  Hierdoor kun je bepalen waarin jij je onderscheidt van de concurrentie, hoe jouw bedrijf eruitziet in vergelijking met anderen bedrijven en wat ontwikkelingen in de markt zijn. Je kunt een concurrentieanalyse zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar mijn advies is om het eenvoudig te houden. Kijk naar drie bedrijven die jij als concurrent ervaart en hoe zij hun bedrijf hebben neergezet en leg je eigen bedrijf hiernaast. Kijk waar kansen liggen in de markt en waar bedreigingen zijn. Hier kun je op inspelen. Daarnaast kijk je waar jij sterk in bent ten opzichte van je concurrenten. Daar kun jij je voordeel mee doen. De andere kant van de medaille is ook waar: het geeft je ook de mogelijkheid om je zwakke punten te herkennen en verbeteren.

 

Ideale klant 

Eén van de nummer één succesfactoren in je marketing is het kiezen van je ideale klant, je doelgroep. Door te kiezen weet je waar jouw potentiële klanten behoefte aan hebben. Als je dit weet kun je jouw producten, diensten en je marketing hierop aanpassen. Je moet de klant goed leren kennen en begrijpen, zodat jouw producten en diensten helemaal passen bij wat hij zoekt en het zichzelf verkoopt. Zet in je marketingplan dus een heldere beschrijving van je ideale klant en van zijn behoeften en problemen.

 

Meten is weten

Vergeet niet dat je heel wat acties moet ondernemen om een nieuwe klant binnen te halen. Vaak moet je meer offertes maken dan er mensen klant worden en vaak heb je meer gesprekken dan het aantal offertes dat je moet uitbrengen. Houd in je plan dus ook rekening met het aantal offertes dat je moet uitbrengen om tot een nieuwe klant te komen. Als je dit niet doet, doe je misschien wel de juiste dingen om aan nieuwe klanten te komen, maar onderneem je niet genoeg actie.

 

Strategieën kiezen

De enige manier om te zorgen dat je altijd genoeg klanten hebt, is dus altijd en constant werken aan je marketing. Hoe? Stel dat je een aantal klanten hebt die je heel erg leuk vindt en waar je graag mee werkt. Kijk dan waar deze klanten vandaan kwamen, hoe hebben ze jou leren kennen? Misschien ken je ze van een netwerkvereniging waar je een aantal keren te gast bent geweest, misschien is er een specifieke persoon die al deze klanten naar jou doorverwees. Als je weet waar jouw klanten vandaan komen, kun je die strategie blijven inzetten en misschien nog intensiever dan je nu al doet. Veel ondernemers hebben keuzestress in marketing omdat ze focussen op wat niet heeft gewerkt voor hen, maar kijk liever naar wat wel werkt. Iedere keer dat er een nieuwe klant bijkomt, houd je bij hoe hij bij jou terecht kwam. Als je het niet weet, dan vraag je dat gewoon tijdens een eerste gesprek.

 

Actieplan

Een strategie bepalen is leuk, maar wat ga je er concreet mee doen? Breng voor jezelf de acties en activiteiten in kaart die je kunt gaan uitvoeren. Om te voorkomen dat je excuses gebruikt om niet aan je marketing te beginnen, plan je alle activiteiten in je agenda. Ook betaal je vast voor veel activiteiten aan het begin van het jaar, zodat je er niet onder uitkomt. Je concrete actieplan kan er als volgt uitzien:

  • Iedere maandag sociale media voor die week bedenken en inplannen
  • Iedere dinsdag nieuwsbrief versturen
  • Iedere woensdagochtend netwerkbijeenkomst ontbijtclub
  • Iedere donderdag contact zoeken met netwerken om te spreken
  • Iedere vrijdag blog schrijven
  • Iedere twee weken kijken of je nog op koers ligt richting je doel, anders bijstellen
  • Iedere maand netwerkbijeenkomst ZP vereniging bezoeken
  • Iedere maand spreken bij een netwerk
  • Iedere maand webinar geven
  • Iedere maand een gastblog op de website van een andere ondernemer schrijven
  • Etc, etc, etc.

Hobbels in de weg

Je hebt je basis voor je marketingplan zojuist gemaakt. Dat betekent nog niet perse dat je er bent en dat je hiermee je doelen gaat bereiken. Het klinkt misschien een beetje depressief, maar er zijn altijd obstakels die je in de weg staan om je doel te bereiken. Als je hier geen rekening mee houdt, overvallen ze je en wijk je nog af van je geplande route. Als je er van te voren rekening mee houdt kun je altijd je koers nog wijzigen. Bedenk eens voor jezelf wat er allemaal voor zou kunnen zorgen dat jij jouw doel niet bereikt. Wat staat jou en je doel in de weg? Bekijk alle geplande marketingacties en schrijf alle mogelijke obstakels op. Denk je dat je er bent, leg je papier dan even weg en probeer het iets later nog eens. Hoe meer en duidelijker jij weet wat je kan weghouden van je doelen, hoe beter je erop kunt inspelen door van te voren rekening met deze hobbels in de weg te houden en oplossingen te verzinnen.

 

Boodschappenlijstje

Heb je alles in huis om je plan te kunnen uitvoeren? Heb je nog kennis of vaardigheden nodig? Misschien heb je besloten om een blog te gaan schrijven, maar heb je geen idee waar een goede blog aan moet voldoen. Ga je een nieuwsbrief versturen? Bedenk dan wat voor software je hiervoor gaat gebruiken. Etc. Etc. Doelen bereiken vraagt vaak van je dat je jezelf als ondernemer ontwikkeld en de acties onderneemt die nodig zijn om er te komen. Toch hoef je het niet alleen te doen! Welke mensen kunnen je helpen om je doel te bereiken? Met wie kun je samenwerken, wie ga je inhuren? Om grote doelen te bereiken heb je vaak de mensen om je heen nodig. Hoe beter je weet wie dit zijn, hoe makkelijker het is om hen de hulp te vragen die je nodig hebt.  Mensen zijn vaak bereid je te helpen, dus wees niet bang om hulp te vragen.

 

First things first

Maak op basis van je plan en de antwoorden op de vragen hierboven een lijst met alle activiteiten die je gaat ondernemen. Wanneer je in jouw actieplan hebt aangegeven dat je iedere maand een webinar geeft, heb je nog diverse activiteiten te ondernemen om dit ook echt te kunnen doen. Dus je activiteiten zet je op een rij en verdeel je in de juiste volgorde en prioriteit. Wat doe je eerst? Wat is het meest belangrijk? Hiermee maak je jouw echte plan, dat je helpt om alle acties stap voor stap te ondernemen en zo je doel te bereiken.

 

Hulp nodig?

Wil jij vandaag weer verder aan de slag met het creëren van een succesvol bedrijf? Heb je het gevoel dat je nu eindelijk eens een grote sprong moet gaan maken, maar lukt dit niet? Daarom doen we strategische gesprekken; persoonlijke sessies waarin we kijken waar de kern van je uitdagingen liggen. Je krijgt van ons tips en inzichten die je meteen kan implementeren, zodat jij weer een boost krijgt om verder te gaan en je bedrijf meteen weer een stapje kan laten groeien.

 

Een gebrek aan helderheid en focus is wat ondernemers het meest weerhoudt om succes en resultaten te bereiken. Wij gaan graag vrijblijvend met je in gesprek over jouw doelen en de volgende stappen die jij kunt zetten met je bedrijf. We kijken naar wat er goed gaat in je bedrijf, waar kansen liggen voor groei en verbetering en hoe je dit kunt realiseren.

 

Voel je welkom voor 45 minuten onverdeelde aandacht voor jou, je dromen en groei van je bedrijf. Het gesprek vindt plaats per telefoon. Samen maken we helder waar je precies tegen aan loopt en wat er mag veranderen om meer te bereiken met je bedrijf. Ook delen we hoe we je het beste kunnen helpen groeien als je het niet alleen wilt doen.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor één van deze sessies? Vul dan onderstaand formulier in. Daarna maken we een afspraak met je.

Erken de ander altijd voor zijn kwaliteiten en bedrage aan het succes. Succes is teamwork. Je hebt altijd anderen nodig om succesvol te kunnen zijn. Door anderen te erkennen, groeien ze. Dit doet enorm veel voor de groei van jezelf, maar ook van de ander en je bedrijf.

1 Startend bedrijf laten groeien - 2 Lopend bedrijf naar next level - 3 Opschalen en leiderschap als eigenaar
dit veld niet invullen s.v.p.
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje