koningverkoop

Word een koning(in) in verkopen

26 april 2021   |   door Annemieke Tissink

Wat is de sleutel tot succes bij verkopen? Volgens salesexperts en psychologen is er één belangrijke correlatie. De sleutel ligt in zelfvertrouwen, in eigenwaarde, respect en overtuiging van je toegevoegde waarde. Een koninklijke houding dus, de Engelsen zouden het graceful noemen. Verkopen is daarmee vooral een kwestie van mindset en interne overtuigingen.

 

Wat er in je hoofd speelt maakt het verschil in het succes. Sommige mensen voelen zich ongemakkelijk bij het bellen van iemand, anderen bij het idee van de daadwerkelijke koop sluiten. Deze ongemakken zorgen ervoor dat de kans op succes afneemt. Het is dus heel belangrijk om te weten waar je tegen aanloopt in het verkopen en daar vaardiger in te worden. Wanneer je hiermee gaat oefenen en het gaat steeds beter, voel je jezelf steeds meer competent.

 

Twee obstakels op weg naar de kroon

Er zijn twee grote obstakels in het verkopen. Het eerste obstakel is de angst van de klant om een fout te maken door met jou in zee te gaan. De tweede is de angst voor jou als verkoper dat je afgewezen wordt. Tot het moment dat een verkoper zelfvertrouwen ontwikkelt, een hoog zelfconcept heeft en genoeg veerkracht heeft om terug te veren na een afwijzing kan hij niet echt succesvol gaan verkopen. Alle succesvolle verkopers hebben een punt bereikt waar ze niet meer bang zijn voor afwijzing.

 

Vertrouwen is verkopen

Verkopen is gebaseerd op een gevoel van vertrouwen. Mensen willen niet van je kopen tot ze er echt van overtuigd zijn dat je het beste met ze voorhebt. Goede verkopers hebben de gave om makkelijk contact te maken met anderen en hun op hun gemakt te stellen. Zij doorlopen de fases kennen, leuk vinden en vertrouwen sneller dan anderen. Persoonlijkheid is dus erg van belang bij verkoop. Belangrijker nog dan kennis over je diensten, verkoopvaardigheden of de kwaliteit van je diensten.

 

Hieronder staan zeven persoonlijkheidskenmerken die ook een grote rol spelen bij succesvol verkopen:

  1. Zelfvertrouwen
  2. Enthousiasme kunnen overbrengen naar anderen
  3. 100% verantwoordelijkheid nemen voor resultaten, ook als het niet lukt
  4. Echte zorg en empathie voor de situatie van de klant
  5. Geloof in je product of dienst
  6. Eerlijk naar jezelf en naar degene die je jouw product of dienst verkoopt
  7. Vermogen om vreemden tot vrienden te maken

 

Diplomatiek doorzetten

En ja, dat kost af en toe moeite… Het gaat niet altijd vanzelf. Veel ondernemers denken: waarom moet ik elke keer zoveel moeite voor nieuwe klanten doen? Ze wilde helemaal niet meer doen met marketing en het zichtbaar maken van haar bedrijf. Dat vond ze opdringerig. Mensen moesten maar gewoon zien wat ze te bieden had. Want dan zou het zichzelf wel verkopen… Nou dat willen we allemaal wel. Maar daar is toch echt meer voor nodig dan alleen een geweldig product hebben. Peter Drucker zegt: Het doel van marketing is je klant zo goed mogelijk te leren en begrijpen zodat het product of dienst dat jij aanbiedt, precies past bij wat hij zoekt.” Hij voegt hieraan toe dat wanneer je dit doet, het verkopen zelfs overbodig maakt! Kijk, dat is wat we nodig hebben. Het is dus belangrijk om te weten wie jouw klanten zijn, of beter nog, wie jij graag als klant zou willen hebben. En daar de tijd en aandacht aan geven om te zorgen dat je weet wat ze willen. Anders blijven mensen hard to get.

 

Reflectievragen op weg naar jouw koninklijke verkoopstatus

  • Ben jij trots op je producten en diensten?
  • Hoe zit het met jouw zelfvertrouwen in relatie tot verkopen?
  • Welk aspect van verkopen laat jou ongemakkelijk voelen?
  • Hoe sta jij tegenover de mogelijke afwijzing die bij een verkoop komt kijken?
  • Welke persoonlijkheidskenmerken die een rol spelen bij verkopen, kun jij verder ontwikkelen?

 

The royal treatment

Mocht het dan zover komen dat jouw potentiële klant eindelijk een klant wordt, behandel hem dan met dezelfde egards als waarmee je hem hebt binnengehaald. Zorg voor regelmatig contact zodat hij geen spijt krijgt van de beslissing. Je wilt immers een klantrelatie voor het leven. Hij/zij heeft ja tegen je gezegd. Make ‘m stay!

" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje