Your Businessmodel will set you free – or not!

6 mei 2019   |   door Pieter Henzen

Vrijheid, het doel voor veel ondernemers. Als je een willekeurige ondernemer vraagt waarom hij onderneemt dan zal 9 van de 10 zeggen: vrijheid. Je eigen keuzes maken. Niet afhankelijk zijn van de bureaucratie en politieke agenda’s. Lekker je eigen ding doen! Maar veel ondernemers zijn helemaal niet vrij, want ze hebben een businessmodel wat hen gevangenhoudt en dat ervoor zorgt dat ze nog steeds te afhankelijk zijn van anderen. Kortom: vaak zit je in dezelfde situatie als in loondienst, alleen dan een andere omgeving.

 

Om te bepalen of jij ook een businessmodel hebt dat ervoor zorgt dat je gevangen zit in een hamsterwiel, vraagt dit wat introspectie. Een eerlijke blik op je bedrijf en je ondernemerschap. Een goede vraag om jezelf te stellen om te onderzoeken of je een “broken businessmodel” hebt is: Stel dat je er morgen in een keer 1000 klanten bij krijgt, kan je bedrijf dit dan handelen? Voor veel ondernemers kan ik het antwoord al wel invullen… Tijd dus voor een nieuw businessmodel.

 

Wat is een businessmodel?

Er zijn verschillende definities die in de managementliteratuur gegeven worden voor wat een businessmodel nou precies is. Ik gebruik de definitie van Alex Ostenwalder en Yves Pigneur, die zij in hun boek Business Model Generatie gebruiken.

 

“Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een bedrijf waarde creëert, levert en behoudt”

 

Reden dat ik deze gebruik is omdat ik hem heel helder vind en dat hij de essentie weergeeft van wat een bedrijf zou moeten doen namelijk waarde creëren, leveren en zorgen dat je die waarde continu blijft toevoegen. En daarnaast gebruik ik deze definitie, omdat zij degene zijn geweest die eenheid in definitie en taal wereldwijd hebben aangebracht met het Business Model Canvas. En hierdoor is globaal een eenheid in begrip gekomen.

 

100’en businessmodellen

Er zijn wel honderden businessmodellen. En er is geen goed of fout in het toepassen van een businessmodel of een combinatie van businessmodellen. Het gaat erom dat het businessmodel dat jij hanteert eraan bijdraagt je strategische bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

 

Businessmodel als strategie

Dus het toepassen van het juiste businessmodel voor jouw bedrijf is een strategie. Als je weet wat je bedrijfsdoelstellingen zijn en je hebt een strategisch plan gemaakt om die doelen te realiseren, dan is de keuze voor een businessmodel of verschillende businessmodellen een weloverwogen keuze die hieruit voortvloeit. Zeker als je bedenkt dat er een veelvoud aan businessmodellen zijn en dan hebben we het nog niet over de combi mogelijkheden hiervan.

 

Welk businessmodel past jou?

Met al mijn klanten ben ik bezig om te kijken of hun businessmodel nog wel bij ze past en of we daarin veranderingen moeten aanbrengen. Ik krijg ook regelmatig de vraag van mensen uit mijn netwerk: Welk businessmodel past ons het beste? En daar is natuurlijk geen standaardantwoord op. Want met een wereld aan mogelijkheden is er genoeg te kiezen. Maar welke voor jou het beste is? Ja, dat is een vraag die een grondige analyse vraagt van jouw bedrijf, de markt waarin je opereert en de klanten die je bedient of wilt gaan bedienen. En dan moeten we ook nog kritisch kijken naar alle ontwikkelingen die er spelen: nu en in de toekomst. Maar er is altijd één vraag die ik standaard stel en die voor mij de basis vormt van welk verdienmodel het beste passend is. Die vraag zou je misschien niet 1-2-3 verwachten, maar dat is: Hoe wil jij leven als ondernemer?

 

De ondernemer als basis van het businessmodel

Ja, want jij bent de basis van je businessmodel. Hoe jij wilt leven als ondernemer bepaalt in grote mate welk businessmodel er passend is voor jou. Want als je een werkdag van 4 uur wilt hebben, omdat je de rest van de dag met je kinderen wilt zijn, vraagt dat om een andere inrichting van je bedrijf en daarmee je businessmodel dan wanneer je 7 dagen in de week wilt werken, omdat je werk je hobby is en je niets liever doet dan dat!

 

Dus mijn vraag is: Hoe wil jij echt leven? Dat is het uitgangspunt!

 

Discrepantie

Mogelijk zit er bij het antwoord dat je hebt geformuleerd een discrepantie tussen hoe je bedrijf er nu uit ziet en hoe je echt zou willen. Dat biedt perspectief! Want je kan dan een plan gaan maken voor hoe jij je bedrijf anders in kan gaan richten en een businessmodel kiezen dat daar het beste bij past. En nee, dat hoeft niet radicaal. Liever niet, het zou zonde zijn om het kind met het badwater weg te gooien. Maar je kunt wel in een paar maanden tijd de omslag maken. Dit vraagt natuurlijk een goed en doordacht plan.

 

Aan de bak en duik in het diepe!

Ben je door het lezen van bovenstaande aan het denken gezet en zou je ook wel eens stil willen staan bij je huidige businessmodel en kijken of je een slimmer businessmodel kan toepassen dat beter past bij jouw persoonlijke wensen?

 

Dat kan, want op 6 en 7 juni a.s geven we een tweedaagse Deep Dive over Meer verdienen met nieuwe business- en verdienmodellen

 

In deze twee dagen dompelen we ons helemaal onder in de wereld van de business- en verdienmodellen. In een kleine groep van maximaal 15 man, ga je twee dagen werken aan je eigen business en verdienmodellen.

 

Wat ga je leren?

  • Je leert minimaal 20 waardevolle en verschillende verdienmodellen
  • Je leert jouw producten en dienstenaanbod zo in te zetten dat je er verschillende verdienmodellen uit kan halen
  • Je leert hoe andere business en verdienmodellen bijdragen aan het realiseren aan je bedrijfsdoelstellingen
  • Je leert een systeem dat je kan blijven toepassen, zodat je meegroeit met de ontwikkelingen van de toekomst
  • We kijken concreet waar de kansen liggen voor jouw bedrijf: wat dit betekent voor je huidige business en verdienmodel en hoe kan je die aanpassen?
  • Je krijgt een concreet plan om andere business- en verdienmodellen stap voor stap in te voeren in je bedrijf
  • Je leert welke prijzen je kan hanteren binnen de nieuwe verdienmodellen
  • Je leert sneller kansen te zien voor je bedrijf en daar nieuwe verdienmodellen op in te zetten
  • En nog veel meer….

 

Inmiddels is de helft van de plekken al gereserveerd. Dus wees er snel bij!

 

Praktische informatie:

We beginnen 6 en 7 juni om 10.00 uur. De inloop is om 9.45 uur en we gaan door tot 16:00 uur. De dagen vinden plaats in Zwolle, we informeren je binnenkort over de locatie.

 

Investering:

Je kunt deelnemen aan deze geheel verzorgde tweedaagse voor slechts 450 euro exclusief btw. En mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Mail me persoonlijk via pieter@puurst.nl

adeolu-eletu-134760-unsplash
" There are no quick wins in business.
It takes years to become an overnight success "

 

Richard Branson

Blaadje